Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

FRA-motståndet var regisserat av pr-byråer

Nyheter | 01/03/2009 17:37

Var det folkliga upproret egentligen hanterat via ekonomiska intressen och regisserat via pr-byråer?

Juni 2008. En till synes lugn och stillsam sommarmånad förvandlades plötsligt till en politiskt känslig tid. Den för allmänheten okända FRA-lagen spreds som en löpeld. Den 18 juni, dagen för beslutet, fylldes gatan utanför riksdagen med demonstranter.

Uppslutningen och debatten om FRA-lagen kom att hyllas för att motståndet lyftes fram från gräsrötterna. Det var vanliga människor som genom sina bloggar lyckades göra FRA-lagen till en brännhet politisk fråga. Men enligt Dagens Nyheter, som påstår sig ha granskat FRA-motståndet, var flera av de tongivande rösterna egentligen nogrannt uträknade och regisserade av pr-byråer.

Nätverket stoppafralagen.nu "startades med hjälp av en hemlig sponsor." Svart måndag "byggdes upp med assistans av flera pr-byråer, med okända uppdragsgivare", skriver Dagens Nyheter. Och enligt DN vill inte Amanda Brihed, som grundade Svart måndag som en sorgedemonstration över den svenska demokratin, avslöja namnen på pr-byråerna.

–Det får jag inte säga. De vill hålla sig utanför. Officiellt i alla fall. Fast det finns ett par stycken som är väldigt aktiva, ett par av dem är väldigt välkända, säger hon till DN.

Enligt Dagens Nyheter var flera pr-byråer inblandade bakom den kraftiga offensiven bakom FRA-motståndet. Man hyrde in/anställde politiska bloggare och it-konsulter och betalade hundratusentals kronor för helsideannons i Dagens Nyheter. Viktiga företag som förlorar pengar om FRA-lagen går igenom är teleoperatörerna. Bland annat går mycket av Rysslands tele- och datatrafik till utlandet via Sverige.

–Alla teleoperatörer är tydliga motståndare till den här lagen. Inte minst för att den hotar att öka deras kostnader kraftigt. Jag har bland annat haft kontakt med Telia Sonera International Carrier, som har mycket att förlora på om deras ryska kunder väljer andra operatörer, säger IT-entreprenören Mattias Söderhielm som bland annat grundat Bredbandsbolaget till DN.

Slutligen konstaterar artikeln att den motion som oppositionen lämnade in till regeringen till stor del var författad av pr-konsulter och skriven på ett sätt som bland annat folkpartiet kan ta till sig. "Den var skriven på folkpartistiska," avslutar DN.

I bloggosfären har DN:s anklagelser om att FRA-motståndet initierades av pr-byråer mötts av en storm. Läs mer här.

Skrivet av: