Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
2289
reaktioner idag

De vill få dig att sluta lägga upp selfies

I hopp om att minska kränkningarna på nätet startar organisationen Friends en kampanj för att minska antalet selfies och i stället påminna om att det är insidan som räknas.

Artisterna Molly Sandén, Robin Stjernberg och Danny Saucedo har bytt ut sina profilbilder.

Friends nya kampanj går ut på att få bukt med nätkränkningarna.

Artisten Robin Stjernberg är en av dem som hakat på.

Kampanjen #unselfie vill variera flödet.

Saucedo har hakat på kampanjen #unselfie.

Molly Sandén har bytt ut sin profilbild.

Varannan tonårstjej i åldern 13 till 16 år har någon gång blivit kränkt på nätet under det senaste året. Majoriteten av kränkningarna sker på Facebook och har med utseende att göra.

Det, och mycket annat, visade den nyligen publicerade nätrapporten som antimobbningsorganisationen Friends står bakom.

Nyheter24 har vid flera tillfällen rapporterat om kränkningar på nätet. I vissa fall om kränkningar som gått så långt att de slutat i självmordMen kränkningarna fortsätter. Och ingen tycks veta hur man får stopp på den.

Ny kampanj för att minska selfies

Nu har antimobbningsorganisationen Friends startat en kampanj i hopp om att försöka få stopp på trakasserierna. Kampanjen går ut på att byta ut sin profilbild och sprida bilden #unselfie för att få bort fokus på utseendefixeringen.

Finns dock inte risken att effekten blir den motsatta? Att i stället för att få bukt med de som kommenterar uppmana unga att inte lägga ut bilder på sig själva. En klassisk offret-får-flytta, mobbaren-stanna-kvar.

Det tror inte Johanna Wilkens, pressansvarig på Friends.

– Vi har inte fått någon respons från folk som tolkar detta som att vi menar att folk ska gömma sig. Detta är en motpol till alla de selfies som sociala medier svämmar över av just nu, säger hon när Nyheter24 ringer upp.

"Ge en nyanserad reflektion"

I stället menar hon att responsen hittills varit bra och att det är många som är positiva till kampanjen.

– Det är tänkt att ge en nyanserad reflektion. Att man kanske ska variera sitt flöde, fundera på vad det är man lägger upp, säger Johanna Wilkens och fortsätter:

– Det vi menar är att det är insidan som räknas och att man ska reflektera över det man delar. Det finns en stor finns stor utseendefixering i samhället vilket påverkar många unga. Och majoriteten av kränkningarna på nätet har med utseende att göra. Unselfie är en påminnelse över att reflektera kring det. 

Har du blivit utsatt för kränkningar på nätet?

Mer:

"Inte alls sådant som gruppen var tänkt för"