Hamnar som ingår i den europeiska hamnallians som drogs igång den 24 januari.
Hamnar som ingår i den europeiska hamnallians som drogs igång den 24 januari. - Foto: Anders Humlebo/TT

Hamnarna enas mot knarket

Europas stora hamnar gör gemensam sak mot knarkmaffian. En allians på EU-nivå ska sprida erfarenheter och kunskaper om smugglarna. Vi har ett enormt stort problem, varnar EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson vid allianslanseringen i Antwerpen.


Fakta: EU:s hamnallians

Vid lanserandet av Europeiska hamnalliansen deltog ministrar från 30 länder samt företrädare för EU-myndigheter och olika sjöfarts- och säkerhetsorganisationer.

Följande hamnar fanns också på plats:

Algeciras (Spanien), Antwerpen-Brygge och Gent (Belgien), Dunkerque, Le Havre, Marseille, Paris och Rouen (Frankrike), Gdansk (Polen), Göteborg och Helsingborg (Sverige), Hamburg (Tyskland), Klaipeda (Litauen), Monfalcone och Trieste (Italien), Rotterdam och Vlissingen (Nederländerna) samt Varna (Bulgarien).

Källa: EU:s ministerråd.

I det eleganta hamnkontoret i Europas näst största hamn finns ministrar och hamndirektörer från allt från Gdansk till Algeciras på plats.

Sveriges justitieminister Gunnar Strömmer (M) har med sig hamncheferna Bart Steijaert från Helsingborg och Göran Eriksson från Göteborg för att ansluta sig till EU:s nya hamnallians.

— Det krävs ett nätverk för att bekämpa ett nätverk, konstaterar EU-kommissionens Ylva Johansson, som är en av initiativtagarna bakom alliansen.

— Hälften av alla mord inom EU är relaterade till droghandel och drogsmuggling på olika sätt och det syns ju också i Sverige. Vi behöver göra mer på det här området och vi behöver samarbeta mer, säger hon.

EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson på väg in till lanserandet av EU:s nya hamnallians i Antwerpen.

Till Ecuador

Tanken är att både hamnar och myndigheter ska kunna utbyta information och erfarenheter, om allt från säkerhetssystem till hur man hanterar hot och korruption.

— Alla relevanta frågor som rör brottsbekämpning och säkerhet runt våra hamnar kommer nu att diskuteras och hanteras på ett väldigt praktiskt och operativt sätt mellan både medlemsländer, EU:s institutioner, våra myndigheter och privata aktörer, säger Gunnar Strömmer.

Samarbetet ska även beröra de länder varifrån narkotikan smugglas. EU-personal ska exempelvis inspektera hamnen i Guayaquil i Ecuador – som tagit över som en av Latinamerikas främsta utkörsportar för kokain – för att hjälpa dem med säkerheten.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) på sjätte våningen i Antwerpens eleganta hamnkontor.

Scanna mer!

Branschen ger tummen upp – inte minst för att undvika att problemet bara flyttas vidare när smugglarna rör sig mellan olika hamnar.

— Det här är den största utmaningen vi har. Det samarbete som vi försöker få till här tror jag motverkar det. Vi kan lära av varandra, säger Bart Steijaert från Helsingborg.

Samtidigt vill han också gärna se ökade statliga satsningar – inte minst så att tullen kan scanna igenom fler containrar från misstänkta destinationer.

— Region syd har en scanner som flyttas mellan de olika hamnarna. Vi skulle gärna se att det kommer fler så att vi kan ha en permanent scanner i Helsingborg, säger hamnchefen Steijaert.

Hamnen i belgiska Antwerpen är Europas näst största och samtidigt inkörsport för en stor del av den narkotika som smugglas till EU.
TT
/
/
EU
/
/
Hot
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!