Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Mogi vägrar fett hår och mjukisbyxor

Nöje | 01/09/2009 19:42

Calle Schulman har kallat henne nerdrogad. Annika Leone tycker vi ska kalla henne Mongi. Men det rör inte Mogi i ryggen.

Hon studsar omkring på Facebook, mellan mejlboxar och på Youtube. Hennes blogg får besök av uppemot 50 000 läsare på en och samma dag.

Hon väcker lika många kärleksfulla leenden som hånskratt. Men en sak är säker - Mogi är namnet på allas läppar.

Med sin kontroversiella blogg roar Mogi i snitt 20000 läsare om dagen. Och vem vet, kanske är hon här för att stanna.

När efterskalven till den finanskris, som har skakat ekonomin det senaste året, fortfarande hemsöker oss obarmhärtigt söker sig allt fler ut på nätet för att läsa om Mogis glamourösa livsstil. Och fly eländet.

– Vissa tror inte att jag finns på riktigt, att jag är något slags påhitt eller en blåst tjej som lever i en rosa bubbla och bara shoppar, säger Mogi som egentligen heter Malin Richardson.

Hon menar att hennes profilering på bloggen lockar läsare som vill drömma sig bort för en stund, från sitt vanliga liv. Även om det bara handlar om att få ha på sig en svindyr sidenblus som Malin/Mogi visar upp i sin blogg.

– Som läsare tror jag att man väljer att besöka bloggar som skriver om sätt att leva som inte är vanliga, säger hon.

Malin talar medvetet om sitt ”varumärke” och hur hon ser bloggen som ett redskap för att nå sitt drömjobb som inköpare inom modebranschen. Hon tror inte att hennes blogg kommer vara något hinder för henne i framtiden, utan ser tvärtom på bloggen som en språngbräda. Att hon kommer bli uppskattad för att som ung tjej ha skapat ett litet ”imperium" - som hon själv uttrycker det.

– Jag tror att det är jätteviktigt att man använder sitt varumärke på rätt sätt och visar sitt rätta jag. Jag lägger inte upp en bild på mig själv där jag har fett hår och mjukisbyxor.

Benämningen ”provokativ” är något som Mogi nämner flera gånger under samtalet. Hon tar tydligt avstånd från de bloggare som lockar läsare genom påhopp och genom att sätta rubriker som upprör folk.

I stället vill hon vinna läsare genom att visa en underhållande personlighet - något som dock som inte alltid uppskattas.

Malin menar att hennes humor ofta missförstås och att hon därmed anses vara ”tom i huvudet”. I början av hennes bloggkarriär drev Calle Schulman med hennes blogg, hävdade att hon var "nerdrogad och dum i huvudet". Annika Leone tyckte man skulle kalla henne Mongi.

Många läsare hakade på med elaka kommentarer om hennes blogg och personlighet, något som Malin i dag är van vid.

– Vissa som har läst bloggen går in för att mobba. Många kommenterar mitt utseende och hur jag är som person. Men de som har läst min blogg ett tag vet att jag inte skriver mycket om mina känslor och privatliv.

I dag har Mogi fler läsare än någonsin tidigare och uppmärksammas allt mer i media. Genom sina populära och sjukt pedagogiska videoblogginlägg har många tevebolag fått upp ögonen för henne - inför framtida tevesatsningar.

Det sägs att man aldrig blir profet i sin egen stad. Men trots att Mogi må vara bespottad tycks det onekligen som att Malin Richardson och hennes varumärke Mogi är här för att stanna.

Mogi presenterar sig själv:

Mogi presenterar sitt ordförråd:

Skrivet av: