Yayo försvarar utlottningen av blondinen

Ansvarige utgivaren på hiphoptidningen Yayo Magazine bemöter Birka Cruises och Nikes kritik mot den kontroversiella tävlingen.


Ledningen för hiphoptidningen Yayo Magazine tänker inte stoppa den kontroversiella tävlingen, där en het natt med en blondin lottas ut.

Den som på bästa sätt beskriver vad personen vill göra med en av tidningens bloggare i en hytt vinner tävlingen. Birka Cruises och Nike, som sammankopplats med tävlingen, är upprörda och upplever att varumärkena skadas.

– Vår bloggare är myndig, och har yttrandefrihet. Ingen kommer på något sätt att sätta hennes frihet på spel när det kommer till den här tävlingen, säger Carl Thomas Nilsson, ansvarig utgivare på Yayo Magazine, till Nyheter24.

Birka Cruises chockades av uppgifterna om tävlingen, som är ett inslag i hiphopfesten Urban Cruise, som hålls i helgen på ett av företagets kryssningsfärjor. Jenny Ivarsson, nöjesansvarig på Birka Cruises, vill inte stå bakom tävlingen.

Även Nike, som pekas ut som sponsor, har chockats av tävlingen och den sexuellt utmanande tävlingsvideon. Ninni Lindertz, Nikes marknadschef, begriper inte varför deras logga är med på tävlingsaffischen, och menar att Nike inte har något med tävlingen att göra.

– Videon av Mofo the Maverick, är publicerad på eget bevåg av honom och vår bloggare, vilket han står till svars för. Videon är publicerad för att marknadsföra tävlingen och inget annat, säger Carl Thomas Nilsson.

– Yayo Magazine står för jämställdhet. Vi tar även hänsyn till mänskliga rättigheter. Vi önskar att Urban Cruises med sin femte kryssning kommer att bli lika lyckad som de tidigare gångerna.

Partneransvarig Gabriella Cromnow Svensson tycker att tävlingen är oacceptabel och garanterar att bloggaren, som är 19 år, inte kommer att kunna gå ombord båten, där åldersgränsen är 23 år.

Enligt Nilsson har Birka Cruises kontaktat Urban Cruises. Planen är att bloggaren ska gå ombord med honom och en reporter.

– Om Birka Cruises har något problem med att släppa ombord vår bloggare då får vi helt enkelt följa deras regler, säger Nilsson till Nyheter24.

Redan i går var inte bara det mediala intresset stort för tävlingen. Både tjejer och killar hade lämnat in förslag till tävlingen, där också vinnaren kan vinna fri entré och "sköna sponsorkläder".

– Vad som händer i hytten under natten kan bara vinnaren och vår bloggare lämna besked om. Det kommer inte att ske någon organiserad vinstutdelning av något slag. Hon och vinnaren väljer om de ens vill spendera någon tid alls i hytten tillsammans, säger Nilsson.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!