Tiktok gör fortsatt succé som en av favoritapparna bland unga. Arkivbild.
Tiktok gör fortsatt succé som en av favoritapparna bland unga. Arkivbild. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Här är trenderna på sociala medier 2024

Twitter blev X och tappade användare, utmanaren Threads kom till Sverige och Tiktok fortsatte att skörda framgångar bland unga. Men hur använder vi sociala medier i år? Här är trenderna att hålla koll på.


Fakta: Så undviker du fallgroparna på sociala medier

1. Tänk på säkerheten och se över tvåstegsverifiering och lösenord på dina konton. Klicka inte på länkar i direktmeddelanden, var vaksam på en ny vänförfrågan från någon du redan är vän med och se upp för de många bluffmeddelanden som cirkulerar.

2. Se över ditt användande – tänk över vad du gör och hur länge du är inne på sociala medier.

— Det här ändlösa scrollandet, vi mår inte bra av det. Man kan sätta en tidsgräns för sig själv.

3. Tänk på vad du själv bidrar med i flödet.

— Bidrar vi alla till den här onaturliga, putsade bilden av det perfekta livet så tror ju alla att det är så. I stället kanske vi ska tänka på att lägga upp verkligheten som den är.

Källa: Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg.

Att sociala medier används som sökmotor är en av trenderna som tar fart ännu mer i år, spår Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg och vd för byrån Digitalsnack.

— Det kan vara inspiration till en resa eller för att lära sig något, det kan vara att vi inför valet söker på personer, åsikter eller hashtags. Vi går allt mer mot att använda sociala medier inte bara som tidsfördriv utan som en källa till information.

Därtill säger hon att mikrolärande, att vi lär oss saker genom korta filmklipp, är en växande trend.

— Det här var ganska tidstypiskt för Youtube när det kom, att man använde det som en kunskapskanal. Nu ser vi att materialet blir allt kortare.

En annan förändring som bland annat syns på Instagram är att vi tidigare diskuterade mer i öppna kommentarsfält, medan vi numera hellre samtalar och delar med oss av innehåll i privata kanaler och stängda grupper.

Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg och vd för byrån Digitalsnack. Pressbild.

"Har valt sida"

Konversationerna flyttas också till trådar i nya Twitterutmanaren Threads från Facebooks ägarbolag Meta.

Kärrberg bedömer att Threads hittills främst mottagits av så kallade "early adopters" (människor som ofta är först med att haka på ny teknik).

Hon tror att kanalen successivt kommer att växa under året.

— Samtalsklimatet på Threads i Sverige är fortfarande väldigt positivt, så många har stängt ned sina konton på X. Man har valt sida kan man säga.

Problemen för X har varit många efter det att miljardären Elon Musk tog över. Röster har höjts om bristande moderering, att personangrepp tillåts och att desinformation får fritt spelrum – vilket har fått många företag och varumärken att lämna X.

Samtidigt syntes 2023 en tillväxt bland användare, främst bland unga män.

— Det kan vara så att vissa lämnar för en annan målgrupp så att det blir ett helt annat klimat och en helt annan kanal under 2024.

Klarar sig Facebook?

En annan plattform som tappar användare är Facebook, som går starkt bland 60- och 70-talister, men väljs bort av yngre.

Samtidigt är Facebook fortfarande en infrastruktur i mångas liv där man tar del av evenemang och grupper, skriver meddelanden i Messenger eller handlar på köp- och säljsidan Marketplace, enligt Kärrberg.

— De har så många kringtjänster som vi är knutna till, så även om vi säger att vi inte använder Facebook så gör vi det på ett eller annat sätt ändå. Jag tror att vi fortsatt kommer behöva ha Facebook en tid framöver men inte på samma sätt.

"Trött på polerad yta"

Även Instagram, som också ägs av Meta tappar de yngsta användarna.

— Man är trött på den polerade ytan i sociala medier, framför allt unga tjejer väljer andra kanaler som Tiktok och Snapchat.

Att Tiktok, som ägs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, uppmärksammas mycket – både positivt och negativt – bidrar till att locka ännu fler till appen, enligt Kärrberg.

— Den har den största tillväxten när vi ser på alla sociala mediekanaler. Jag tror att Tiktok som kanal och köpkanal kommer att etablera sig ännu starkare.

Enligt Cecilia Victoria Kärrberg är marknaden för influerare fortsatt stark och det finns många profiler som i sina flöden "pushar till köp". Samtidigt ser hon ett växande antal konton med en mer hållbar inriktning.

— Vi ser att det växer fram en stark motpart till konsumtionssamhället där vi har greeninfluencers som tar hjälp av sociala medier för att försöka inspirera.

TT
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!