EU:s nya miljökrav "är bisarra"

EU:s krav på koldioxidutsläpp blev inte så hårda som miljörörelsen önskat.


SVERIGE. Bilindustrin får mer tid på sig och den som nästan lyckas klara utsläppsmålen slipper höga böter.

På måndagskvällen enades EU-parlamentet, EU-kommissionen och medlemsländerna om hur mycket koldioxid nya bilar ska få släppa ut.

I dag ligger genomsnittet i EU på 158 gram utsläpp per kilometer, men med de nya reglerna ska utsläppen ner till 130 gram. Måndagens kompromiss innebär att biltillverkarna inte behöver uppfylla kravet fullt ut förrän 2015, tre år senare än kommissionens ursprungliga förslag. 2012 ska 65 procent av bilparken omfattas, sedan sker en årlig ökning fram till 2015.

Biltillverkarna får också ett långsiktigt mål att arbeta mot. 2020 ska en bil inte släppa ut mer än 95 gram per kilometer, men siffran är inte bindande utan ska utvärderas senast 2013.

"Smått bisarrt"

Även bötesbeloppen har kompromissats. Kommissionens straffavgift på 95 euro per överskridet gram ligger visserligen fast, men fram till 2019 slipper de tillverkare som missar målet med några enstaka gram att betala så höga böter.

EU-parlamentarikern Jens Holm (v) har varit med och förhandlat, men han kunde inte ställa sig bakom kompromissen. Han är besviken på att det långsiktiga målet inte blev bindande, att hela bilparken omfattas först 2015 och att bötesbeloppen inte gäller fullt ut förrän om drygt tio år.

– Lagstiftningen skjuts i praktiken upp till 2019. Det är smått bisarrt, faktiskt, säger Jens Holm. Om inte bilindustrin ska ta större ansvar än så här är det extremt illavarslande för hela klimatpaketet.

TT / Peder Broberg

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!