Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

M positivt till bilförbud

Nyheter | 15/11/2008 16:15

Centern vill förbjuda bensindrivna bilar. Moderaten Lars Lindblad är positiv.

(TT)Centerns partiledare Maud Olofsson vill utnyttja den ekonomiska krisen som språngbräda för att skapa ett mer hållbart samhälle.

– Vi löser den inte med missriktade och populistiska paket, sade hon i dag i sitt tal till drygt 400 centerpartister som samlats i Norrköping till ett framtidskonvent.

Inför mötet har partiet samlat ihop en lång rad förslag som ombuden ska diskutera. Dit hör en differentierad fordonsskatt - där nya miljöbilar befrias från skatt och de som släpper ut lite får lägre skatt än de som släpper ut mycket. År 2025 ska inga bilar drivas på bensin och målet är att Sverige ska bli det första industriland som släpper ut högst ett ton koldioxid per person och år.

– Jag inser att det är kris i bildindustrin men de har själva varit för långsamma att få fram de bilar som konsumenterna efterfrågar, säger Olofsson.

Lars Lindblad, som leder moderaternas miljöarbetsgrupp, uttrycker sig positivt om förslagen.

– Vi har ju samma målsättning att ställa om Sverige och gå i en riktning där vi fasar ut fossilbehovet.

Mest positiv är han till förslaget om fordonsskatterabatt för miljöbilar. I moderaternas miljöarbetsgrupp arbetar man redan med ett utreda effekterna av ett liknande förslag.

En något mer avvaktande hållning har Lindblad till övriga förslag för vilka han vill se en analys av effekterna innan han tar ställning.

– Vi tycker att det är viktigt att när man lägger fram kraftfulla mål också har rimliga beräkningar för hur man ska nå dit. Man måste ju hela tiden väga av konsekvenserna.

– Men förslagen är ju i rätt riktning, säger han.

Miljöminister Andreas Carlgren (c) säger att centerförslaget om att bilskatterna ska bestämmas efter hur mycket koldioxid bilarna släpper ut ska finansieras inom fordonsskattesystemets ram.

– Konsumenterna har redan börjat omställningen. Det behövs nu ganska små ekonomiska skillnader för att de ska reagera, säger han.

Enligt Carlgren kan det handla om 1 000 till 2 000 kronors lägre skatt för den som släpper ut lite.

– Den som släpper ut mycket får betala mer, säger han utan att ange några exakta siffror.

– Vår poäng är inte att skatta ut gamla bilar utan att se till att vi har styrmedel i en riktning mot en fossilfri bilpark till 2025, säger han.

– Vi vill ta ledningen i omställningen.

Volvo, Saab, branschorganisationen Bil Sweden och miljöpartiet sågar däremot - från olika utgångspunkter - centerpartiets idéer.

– Om centern går för fort fram för att Sverige ska vara duktigaste i världen så blir det sten på bördan för fordonsindustrin som har det väldigt tungt. Både Volvo och Saab säger ju att det vore förödande om man genomför det här, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

– Man kan bara konstatera att inget av förslagen hänger ihop med den politik som regeringen bedriver. Miljöminister Andreas Carlgren måste känna sig rätt överkörd hittills, hävdar miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

Skrivet av: