Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kritik mot resebolagens datalagring

Nyheter | 13/01/2009 16:43

Charterbolag som Fritidsresor, Ving och Apollo sparar kundinformation för länge.

Charterbolag som Fritidsresor, Ving och Apollo sparar uppgifter om kunders resor allt för länge, anser Datainspektionen som granskat företagen.

Flera av bolagen lagrar uppgifterna under en bestämd tid, exempelvis tre år, men om kunden under den tiden gör en ny resa sparas uppgifterna om samtliga resor i ytterligare tre år.

"Det innebär att lagringstiden hela tiden förlängs vilket i sin tur gör att resebolagen kan följa kundernas resemönster på ett detaljerat sätt", skriver Datainspektionens generaldirektör Göran Gräslund i ett pressmeddelande.

Myndigheten anser att kunderna måste få ge sitt samtycke om uppgifterna ska sparas mer än i två år.

Strax före jul kritiserades SJ i ett liknande ärende.

Ving är ett av företagen som kritiseras av Datainspektionen. Företaget lovar nu att rätta sig efter inspektionens beslut.

– Vi har haft korrespondens med dem under en längre tid. Det här är saker som tidigare inte varit fastställda. Det har inte funnits någon lagtext på hur länge man får lagra de här uppgifterna, säger Barbro Holmberg, informatör vid Ving.

Enligt henne har Ving och andra bolag i branschen ansett att tre år en rimlig tid att spara uppgifterna, eftersom charterresor är en sällanköpsvara som är ganska dyr.

– Men Datainspektionen har kommit fram till att två år är en bättre tid, om vi inte kommit överens med kunderna om att de ska sparas längre. Självklart kommer vi att följa deras rekommendation. Vi börjar redan i dag och tittar över hur vi kan tillmötesgå deras krav, säger Barbro Holmberg.

Ving kommer också att tydligare skriva på hemsidan att kunderna gratis kan få ut lagrade uppgifter.

Skrivet av: