Liftkorten är en stor utgift för sportlovsfirare.
Sedan år 2000 har liftföretaget Skistar höjt liftkortspriserna med 33 procent - dubbelt så mycket som inflationen.
Under samma tid steg de genomsnittliga konsumentpriserna, räknat i konsumentprisindex, med mellan 16 och 17 procent.
Skistar som har anläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen står för nästan hälften av alla liftkort som säljs i Sverige. Med anläggningar i norska Trysil och Hemsedal är företaget också ledande på den nordiska marknaden.
I år höjer företaget priset på liftkort med 4,7 procent, skriver Dagens Nyheter. Med priser på mellan 1 375 och 1 425 kronor per vuxen och mellan 1 085 och 1 135 kronor för barn mellan 8 och 15 år kommer en tvåbarnsfamilj lätt upp i 5 000 kronor för fem dagars åkning i Sälen.
Skistars finansdirektör Magnus Sjöholm försvarar prisökningarna.
– Man måste också se till hur mycket vi har investerat i verksamheten de här åren, säger han till tidningen.
Enligt Sjöholm har Skistar de senaste tre åren lagt ner 400 miljoner kronor på förbättringar av skidanläggningarna. Han har samtidigt svårt att peka på vad skidåkaren får för de extra pengar som liftkortet kostar i år.
Så länge anläggningarna håller för trycket från allt fler besökare kostar det Skistar i princip ingenting att trycka fler liftkort.
– Ända tills man måste bygga nya liftar. Och det måste man göra till slut och då får man väldigt höga kostnader, säger Magnus Sjöholm.
Skistar har gått med vinst varje år under perioden som DN granskat. Vinsterna har stigit varje år med undantag för 2006/2007.
Skrivet av: