Ipred guldgruva för industrin

Försäljningen av film och musik har ökat sedan Ipredlagen trädde i kraft.


Upp till 30 procent. Det är den ökning som återförsäljare inom dataspel och film noterar sedan Ipredlagen trädde i kraft.

Gamers gate, ett företag som säljer spel, noterade direkt 20 procents försäljningsuppgång till svenska kunder.

- De såg ökningen redan dagen efter att Ipred kom. De trodde knappt sina ögon, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranchen till DN .

Försäljningen av pc-spel är ökat mest.

- De är enklare att kopiera än spel till Playstation och X-box. Försäljningen av pc-spel ser ut att ha ökat runt 20 procent, men då vet jag inte om många bra spel har kommit just nu och vi har inte heller hunnit jämföra siffran med förra påsken – det kanske brukar säljas mer spel under påsken, resonerar Strömbäck.

Det är svårt att få statistik över den ökade försäljningen när den sker fysiskt i butik. Hittills är det enbart den digitala försäljningensuppgången som kunnat mätas. Bonver, ett företag som distribuerar film digitalt har dock kunnat mäta 30 procents ökad försäljning, skriver DN.

- Det är överraskande att se en så markant ökning. Men i övrigt har jag inte fått nåt riktigt belägg för någon ökning än, har bara hört att vissa butiker säger sig ha sålt mer, berättar Björn Gregfelt, vd i Sveriges videodistributörers förening, för DN.

Vd:n för hyrfilmskedjan Hemmakväll, Kent Olsson, är inte säker på att Ipred ligger bakom ökningen. Han resonerar mest kring vädrets påverkan. Dåligt väder ger ökad försäljning medan fint väder dämpar försäljningen.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!