Har idioterna fått fritt tillträde till Internet?

Carolina Gynning:
Edit:
Sluten psykvård = dumt ordval. Tack alla som påpekade det!

Vad i hela helvete pågår på Carolina Gynnings blogg?
Jag fick tips av min läsare Sofie om en kommentar och när jag gick in för att kika närmare så stötte jag på det här pårökta dårhuset.

Hon borde snarare göra smygreklam för psykofarmaka än för fjärilssmycken och gråtande ansikten. Tillgång och efterfrågan. Tillgång och efterfrågan.

Skrattfesten vet inga gränser!!!!

Blondinbella:

Det verkar bara vara den stackars Fanny som undrar var fan hon har hamnat i den här annars så festliga tillställningen hemma hos Blondinbella.
Är det den nya? Istället för att säga ”Säg cheeeeeeeese” så säger man nu ”Säg BAHAHAHHHAHAAAAAAAA!!”?

Jag ska genast börja öva på mina gapskratt! Ni med va?
Jag hittade ett gammalt foto med ett fejkat gapskratt men det ser ju inte nääääärmesevis så äkta ut som Bellas hysteriska flabb, eller hur?
Jag ser mer ut som jag är i svår smärta alternativt helt hysterisk. Fast det kanske är just det som är hemligheten. Hysterisk på väg till vansinne!
AH! Där har vi receptet!

Nej, nu vet jag! Det ser ut som att jag gnäggar!!!!!!!
Och inget filter har jag på bilden heller tydligen! =)

Ni som vill och vågar!
Kan inte ni skicka mig bilder på era bästa fejkskratt så gör vi ett Bella kollage! På med solbrillor om ni vill vara lite mer anonyma!

Bloggbevakning granskar Cecilia Blankens.

Cecilia Blankens:

Cecilia må bo i Los Angeles men eftersom hennes blogg är på svenska, ligger på svenska Damernas Värld och riktar sig mot en svensk publik så måste hon följa svensk marknadsföringslag på den. 
Vilket hon inte gör. Inte ens lite. Det finns inte den minsta tillstymmelse till reklammarkering någonstans och då består ändå runt 85% av hennes inlägg av någon slags reklam.
Oftast är det reklam för det egna skomärket ”Blankens” men det vet väl alla vid det här laget att även det ska markeras ut precis som vilken annan reklam som helst. (Om man inte vet det så kan man läsa mer om det HÄR.)

Jag har kanske skrollat mig igenom omkring femton till tjugo inlägg på Cecilia Blankens blogg och antalet inlägg med omarkerad reklam återfinns i så här många:

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

Undrar hur många fler jag skulle hitta om jag fortsatte skrolla?
Skämmande siffror, är det inte?

Tack för tips!

Nu ska mensen få en egen emoji.

Sociala medier:

Även fast jag inte föredrog att få mina ögon exponerade till Lady Dahmers blodiga binda så förstod jag ändå syftet med hennes inlägg – att normalisera mens.
En vanlig kvinna har mens i ungefär 3000 dagar av sitt liv. Det är 8.2 år men trots det så visar Plan UK’s undersökning på att 62% av brittiska kvinnor är obekväma med att prata om mens med manliga vänner.

Ungefär 50% av kvinnor mellan 18-35 år har sagt att det skulle vara enklare att prata om mens om det fanns en emoji för just detta.
Plan UK har startat en omröstning med hashtaggen #periodemoji där man kan rösta på sin favorit-mensemoji och vinnaren kommer skickas till Unicode Consortium för att hamna på tangentbord över hela världen.

Så! Vilken är din favorit?

Blodsdropparna?
Kalendern?
De blodiga trosorna?
Bindan?
Den blödande livmodern?

 Har DU saknat en mens-emoji?
Jag har saknat en ”crazy catlady-emoji”.

Team Egoina på den!

Egoina:


Egoina har kanske inte direkt rivstartat sin nya bloggkarriär men det verkar mest vara inne hos mig det klagas över det – hennes läsare verkar lika nöjda som vanligt. Hon kanske modererar sina kommentarer – vad vet jag.
Men för några dagar sedan skrev hon ett inlägg som jag gått och funderat på och inte riktigt kunnat släppa, och det handlar om de inlägg hos henne som fått flest kommentarer.

Finns det verkligen 484 st människor i Sverige som faktiskt gillar den här godisbiten?
Det ser jag som högst osannolikt. Den är ju inte ens värd att äta om den så är den sista biten i hela godishyllan.
Söt-lakrits är verkligen ett hån mot lakrits. Mot lakrits och mot mänskligheten. Om den första månlandningen var ett litet steg för människan men ett stort steg för mänskligheten så är sötlakrits ett enormt steg bakåt ner i en vattenpöl!

Jag skulle bli lika besviken av att bli erbjuden lakrits som visar sig vara söt och inte salt som jag blev av att bli bjuden på ”Grillbuffé” på restaurang Hermans här i Stockholm.
Grillbuffé – jag tänkte mig stora köttbitar, grillspett, skaldjur och andra kadaver och vad får jag? En helvegetarisk grillbuffé – mest bestående av grillade aubergine och hummus.
Alltså! Den besvikelsen!
DET DÄR ÄR INGEN GRILLBUFFÈ!!!!!

Samma sak känner jag inför sötlakrits, koffeinfritt kaffe och för stora solglasögon som inte kommer med en varning. Det är falsk marknadsföring, man får inte det man trodde och borde inte få förekomma!

Men visst har Egoina och jag rätt!?
Jag tror nästan jag ska starta en namninsamling mot den lilla godisbiten och skicka den till Malaco.

Heja Sociala Medier.

Sociala Medier:

Många gånger är jag kritisk till det som händer på sociala medier – kroppshets, smygreklam, slutshaming och felaktiga referensramar är bara några av de saker som finns på sociala medier, men det man inte får glömma bort är att sociala medier även är helt fantastiskt.


Vad sägs om att fyraåriga Emma – som jag skrev om här – vars familj nu kan åka till Mexiko för behandling som eventuellt kan rädda hennes liv.
Utan sociala medier hade det aldrig kunnat ske!

Eller att Tobiasregistret – som kan rädda livet på blodcancersjuka – har ökat med hela 100% tack vare sociala medier.
Varje år insjuknar omkring 700 svenskar i blodcancer. För en del av dem är givare av blodstamceller en sista utväg. En sista chans till ett fortsatt liv.
En av tre hittar dock ingen passande givare. Tobiasregistret är Sveriges enda länk mellan donator och behövande men trots det känner få till det.
Sedan Tobiasregistret gick med i Facebook har man sett en fördubbling av antalet registrerade. Idag är de omkring 80 000 men kan bli ännu fler!
Jag fick tyvärr inte registrera mig på Tobiasregistret eftersom jag är över 35 år men jag gör det jag kan genom att dela det här inlägget istället – gör det du också och är du under 35 år, registrera dig!

Sociala medier ÄR fantastiskt och hjälper människor över hela världen och ger möjligheter som man bara kunnat drömma om tidigare!
Det är lätt att glömma bort bland smygreklam och annat så därför vill jag ta det här inlägget till att tacka alla er sociala medieranvändare som gör saker som dessa här ovan möjliga!!!

Äntligen ser jag alla(!) bilder på Instagram.

Instagram:

Som social medierspanare så har det inte varit helt optimalt med Instagram algoritmstyrda flöde – där de alltså bestämmer ÅT mig vilka bilder jag får se eller inte.
Jag har alltså fått se fler bilder från människor jag ofta interagerar med än de jag inte gör det med men jag vill ju se alla bilder från ALLA!!

Och det finns ju en väg runt den här inställningen men den måste ju göras på profilnivå och jag har helt enkelt inte kommit mig för. Förrän idag. Nu har jag SMS-tumme från att ha gjort samma rörelse 161 gånger på fem minuter men nu är det gjort. Förhoppningsvis kommer mina ”Det händer på Instagram-inlägg” bli ännu bättre nu när jag inte riskerar att missa någonting göttigt!

För den som inte vet hur man gör för att se en persons alla bilder på Instagram så har jag satt ihop en väldigt logisk och pedagogisk två-stegsraket till er!

Ett strategiskt smart val!

Blondinbella & Kenza:

För fredagen och söndagen (tänker att jag kan köra samma) så vill jag ha de här ballerinaskorna från Flattered x Lars Wallin. De är även ett bra alternativ för den sena bröllopsfesten på lördagen om jag får ont av klackarna! Har varit sugen på dessa enda sedan jag såg dem på Bella‘s blogg för några år sedan. Har bara väntat på den stora dagen. ;-)//Kenza

Säga vad man vill om de här två bloggdonnorna, men dumma är de sannerligen inte!
Så där perfekt lagom till Kenzas bröllop så ”lyckas” de äntligen få till en lunch. Så där prefekt lagom efter att Kenza skrivit på sin blogg att hon minsann vill bära Bellas blomtofflor på sitt bröllop.
Tänka sig! De har inte setts tillsammans på år och dar men som av en slump får de ÄNTLIGEN till en lunchdejt!
Vilken tur!

Ska vi gissa på att Kenza kommer få ett par tofflor av Bella att ha på sig på bröllopet? Och ska vi även gissa på att Bella – som av en slump så klart – helt plötsligt kommer visa upp plagg från det välkända klädmärket IvyRevel? IvyRevel, som av en slump – återigen – råkar vara Kenzas företag?

Ni vet var ni hörde det först! Spådam CamCam har talat.

Tack för tips!

Joakim Lamotte går bananas på Facebook.

Facebook/Joakim Lamotte:

Den oberoende journalisten och swishvännen Joakim Lamotte har nu lagt upp en video där han är topp tunnor rasande!
”Bomber och granater, nu blommar asfalten” som Kapten Haddock skulle ha rutit!
[fbvideo link=”https://www.facebook.com/video.php?v=1377077382386849″ width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”1″]

Jag fullkomligt älskar vårt nya verktyg där vi kan bädda in videos direkt från Facebook. Det finns så många saker som bara händer där och nu kan jag ta med det hit till er utan att behöva filma av skärmen eller annat tråkigt och B’igt.

Vad tror ni förresten att Joakim Lamotte gör för SINA swishpengar?
Köper plantor?
Köper Twitterföljare?
Köper Valium?
Köper Rogane?