Bilar i trafik
Sveriges åldrande bilpark är ett miljöproblem - Foto: TT

Sveriges bilpark blir allt äldre – ett problem för miljön

Bilarna i Sverige blir allt äldre, vilket är problematiskt för miljön och trafiksäkerheten. Utvecklingen är "bekymmersam" enligt experten.


Snittåldern för en personbil i Sverige ökade med ett helt år mellan 2018 och 2022, och ligger nu på runt 11 år.

Det visar siffror från Trafikanalys som Mobility Sweden har tagit del av, rapporterar Vi Bilägare.

Audi lanserar äventyrlig elbil inspirerad av Dakarrallyt

Bekymmersamt, säger experten

Enligt Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden, är utvecklingen “bekymmersam”.

– Det är oroande både utifrån en säkerhetsaspekt och när det gäller miljön, säger Sofia Linde till Vi Bilägare.

Anledningar som anges till att medelåldern på bilar ökar är bland annat det tuffa ekonomiska läget, då pressade hushåll väljer att behålla sina gamla bilar längre.

Färre nyregistreringar och att fler bilar exporteras på grund av den svaga kronan anges också som skäl.

Åldern på de bilar som exporteras har dock också ökat under de senaste åren.

Porsches nya elbil utklassar Tesla Plaid på Nürburgring

Inte värst i Europa

En åldrande bilpark är inte ett problem som är begränsat till Sverige, utan liknande fenomen syns i andra europeiska länder.

Branschorganisationen ACEA rapporterade i januari 2023 om snittåldern på personbilar inom EU.

Medelåldern på personbilar inom unionen låg då på 12 år, och Grekland hade de äldsta bilarna med en snittålder på hela 17 år. De nyaste bilarna fanns i Luxemburg med en snittålder på 7,6 år.

I vårt grannland Norge, som ofta omtalas för sin stora andel miljövänliga elbilar, låg medelåldern för personbilar år 2022 på 10,8 år enligt Statistisk Sentralbyrå.

Storbritannien har däremot en betydligt mer ungdomlig vagnpark enligt branschorganisationen SMMT, med en snittålder på 9 år.

Kinesiska BYD snart störst på elbilar – kör om Tesla

Kina snart världens största bilexportör – satsar på Ryssland

Bil