"Ingen i Antipiratbyrån har en blogg"

Hur ska Antipiratbyrån och Piratbyrån kommunicera med varandra?


Nyheter24 har i en veckas tid kört serien Piraterna vs Antipiraterna. Vi har visat hur personpåhoppen, i piraternas namn, förstärker den naturliga konflikten mellan Piratbyrån och Antipiratbyrån. Vi har berättat om Antipiratbyråns tveksamma metoder och om hur Antipiratbyrån kommer över bevisning i upphovsrättsbrott: genom att utpressa unga fildelare.

I den avslutande delen försöker vi ta reda på varför samtalet mellan pirater och antipirater inte fungerar.

Personangrepp, hat och hot

Antipiraterna tycker att Piratbyrån sprider en propaganda som göder en personhets. Samtidigt är spelreglerna annorlunda på nätet. Piratbyrån efterlyser ett samtal och tycker inte att Antipiratbyrån bryr sig om att föra en dialog.

Rasmus Fleischer efterlyser att Antipiratbyrån ger sig in i fildelningsdebatten på samma villkor som piraterna. Det vill säga på nätet.

–Jag tycker att det är anmärkningsvärt att ingen från Antipiratbyrån ens har en blogg. De deltar ju inte i diskussionen. Det händer att de gör ett inlägg som publiceras på DN Debatt, men den dagliga diskussionen på nätet är de inte med i. Detta skapar ett assymetriskt kommunikationsförhållande, uppger Rasmus Fleischer för Nyheter24.

För att få klarhet i varför dialogen uteblir mellan Antipiratbyrån och Piratbyrån och vad de skulle behöva göra för att främja i stället för att stjälpa den viktiga upphovsrättsdebatten har Nyheter24 tagit kontakt med en kommunikationsstrateg och PR-konsult. Fram växer en bild av två verksamheter som agerar som två fientliga politiska partier.

Nyheter24 når kommunikationsstrategen Hanna Zetterberg Struwe för att få klarhet i varför dialogen uteblir.

–Skriver du ett inlägg på exempelvis DN Debatt är du kanske mer intresserad av att nå regeringen direkt, säger Hanna Zetterberg Struwe till Nyheter24.

Hur menar du?

–Man kan alltid fundera över vad man väljer för forum för kommunikation. Det absolut viktigaste att tänka på är ju vem man vill nå. Där har ju bägge sidor gjort en bedömning var deras respektive målgrupp finns någonstans.

Är målgruppen viktigare än dialogen?

– Ja, jag misstänker det. De har nog inte tänkt så mycket på dialogen, vilket också är ganska vanligt, säger Hanna Zetterberg Struwe.

Mattias Ronge, vd och pr-konsult på Ronge Kommunikation, tycker att det räcker med att titta på namnen.

–Antipiratbyrån och Piratbyrån. Det öppnar ju inte direkt upp för en dialog.

Missgynnar det här upphovsrättsdebatten?

–Ja, det tycker jag nog. Som det är nu tävlar ju de i att hitta luckor i respektive parts resonemang. De blir litegrann som två politiska partier, vilket de ju inte är. Bägge sidorna skulle vara förtjänta av att föra en mer öppen debatt, säger Mattias Ronge till Nyheter24.

–Nu känner man ju att det finns en sida som tycker att det ska vara fritt fram att ladda ner upphovsrättsskyddat material och en annan sida som anser att du ska titta på film och lyssna på musik på bolagens villkor, oavsett vad lagen säger.

Mattias Ronge menar att de flesta svenskar varken känner sympati med Piratbyrån eller Antipiratbyrån.

–Mellan dessa ytterligheter finns fem miljoner svenskar.

Hur skulle du jobba om du blev anlitad som pr-konsult för Antipiratbyrån?

–Till att börja med skulle jag lokalisera var de människor som jag vill nå finns. Är det de som läser DN Debatt eller finns de på nätet? Är de som människor är mest och finns på nätet så skulle jag forma en kommunikationsstrategi som bygger på att bilda konsensus.

–Varför är det olagligt att ladda ner? Hur ser motståndarsidan ut? Som det är nu tycker jag inte att det finns någon som helst förståelse hos något av de här lägren. Om du inte kan erkänna ett enda argument hos motståndarsidan får du väldigt svårt att vinna förtroende och gehör hos dem du vill övertyga, säger Mattias Ronge.

Eftersom Piratbyrån redan får mycket gratis genom att de som laddar ner automatiskt är pirater, anser Ronge att Piratbyrån redan har ett försprång.

–Däremot skulle de behöva visa lite mer kostym... De skulle behöva tala mer om att de legala aspekterna inte är så glasklara som skivbolagen vill göra gällande och sluta föra fram flumbudskap om att "musik och film vill vara fritt".

– Sedan behöver de tvätta bort den infantila stämpeln. Till exempel personpåhoppen på nätet. Jag vet inte om det är Piratbyrån eller folk som stödjer dem som står bakom dessa, men på något sätt går det lite i linje med vad folk förväntar sig.

Mattias Ronge avslutar med att konstatera att båda verksamheterna behöver fila på sin image.

–Piratbyrån behöver lyfta debatten över de barnsliga kommentarerna och Antipiratbyrån måste få bort förskolesyndromet, avslutar Mattias Ronge för Nyheter24.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!