Mindre isglass i Piggelinpaketen.
Mindre isglass i Piggelinpaketen. - Foto: Jeppe Gustafsson/Stina Stjernkvist/TT

Piggelinilskan bland kunder växer: "Hutlöst"

Ilskna glasskunder växer mot GB:s nya förpackning av Piggelin – när fler anmälningar strömmar in till Konsumentverket.


Efter rapportering i bland annat Aftonbladet om att GB minskat antalet glasser i Piggelinpaketet från 15 till 10 isglassar utan att sänka priset på storsäljaren – har nu ytterligare sex anmälningar gjorts till Konsumentverket.

Det började med att en kvinna i förra veckan tyckte att ökningen gjorts i smyg – vilket ledde till att hon anmälde glassgiganten till Konsumentverket.

Ett flagrant fall av krympflation med en helt vansinnigt stor prisökning. De tror tydligen att deras kunder är helt korkade och omedvetna. Det kan ju ändå inte vara ok?”, skriver kvinnan i anmälan.

"Vi som handlare blir lurade"

– Vi känner inte till att det inkommit någon anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket kontaktar berörda parter endast i de fall som de ämnar följa upp, sade GB Glace kommunikationsansvarige Sandhya Forselius till tidningen då.

Nu rapporterar även Expressen om ytterligare anmälningar som kommit in till Konsumentverket.

En anmälare från Luleå skriver bland annat till Konsumentverket: ”De har minskat glassar i paket vilket gör att vi som handlar blir lurade, betalar extra de fanns först 15 glassar i ett paket nu finns det bara 10 st.

Medan en person från Luleå skriver: ”GB har minskat antalet Piggelin-glassar från 15 st till 10 st och har samtidigt kvar det gamla priset 43,95 kronor, jag tycker det är hutlöst och mycket fult att göra så!”

Fenomenet med minskande förpackningarna och intakt pris brukar kallas krympflation. Det har tidigare uppmärksammats kring kaffe där normalstorleken på ett paket ändrats från ett halv kilo till 450 gram, skriver tidningen.

/
GB
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!