Sa-mycket-toalettpapper-saldes-i-mars
Så mycket toalettpapper såldes i mars - Foto: Shutterstock (montage)

Sjuka siffran: Så mycket mer toalettpapper såldes i mars

Coronapandemin har fått svenskarna att handla på helt nya sätt, särskilt när det kommer till toalettpapper. Nu avslöjar Svensk dagligvaruhandel hur mycket toalettpapper vi egentligen köpte i mars.


I mars tycktes ordet "bunkra" vara på allas läppar – i mataffärer över hela landet gapade butikshyllor tomma. 

Särskilt populärt verkade det vara att köpa på sig toalettpapper och ris. 

Detta trots att experter avrådde från att hamstra mat, något du kan läsa mer om här

Bildkälla: Shutterstock

"Antagligen den största ökningen hittills" 

Nu visar nya siffror från Svensk dagligvaruhandel precis hur mycket försäljningen egentligen ökade i mars. 

Spoiler: Det är inte lite. 

Jämfört med mars förra året ökade den totala försäljningen för dagligvaruhandeln med 12,8 procent.

Detta är antagligen den största ökningen någonsin, enligt Karin Brynell, VD Svensk dagligvaruhandel.

– Vi blev inte förvånade. Ökningen beror främst på två saker. Dels har folk bunkrat, framför allt de första veckorna i mars, dels äter fler hemma, säger hon till Aftonbladet. 

En normal månad brukar tillväxten ligga omkring 3 procent. 

De produkterna ökade mest

Vilka produkter är det då som ökade mest i försäljning? Jo, ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål. 

Risförsäljningen gick upp med hela 88 procent och toalettpappret med 71 procent. 

– Jag tror det smittar av sig. Ser du att personen framför har lastat fullt med konserverade tomater och toalettpapper och det är tomt i hyllorna – då kanske du tänker till och handlar lite extra själv. Jag tror det är ett mänskligt beteende, säger Brynell till Aftonbladet.

Läs mer: Varningen: Julen kan ställas in
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!