G5 Entertainment minskar omsättning och rörelseresultat (uppdatering)

(uppdatering avser vd-kommentar och utveckling av användare)Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.Omsättningen sjönk 13,9 procent till 297,4 miljoner kronor (345,4).

Mätt i dollar minskade omsättningen med 14 procent.Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 5,1 miljoner, en minskning med 11 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,5 miljoner, en minskning med 10 procent mätt som årstakt.

Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 147,4 tusen, en minskning med 17 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 63,5 dollar, en ökning med 3 procent mätt som årstakt. Bruttomarginalen steg till 68,1 (67,4) procent då en större andel av intäkterna kommer från G5:s egen plattform för försäljning direkt till konsument.

Intäkterna från G5 Store ökade med 55 procent jämfört med föregående år och med 2 procent jämfört med föregående kvartal."Den fortsatta tillväxten för G5 Store utgör fortfarande en hörnsten för vår framgång ochsvarade för 13,5 procent av intäkterna, jämfört med 7,9 procent för samma period förra året. Den ökande andelen av våra intäkter som G5 Store står för bygger inte bara på vår bruttomarginal, utan fortsätter också att förbättra vår totala lönsamhet", uppger vd Vlad Suglobov i rapporten.

Han fortsätter."Kostnader för användarförvärv uppgick till 17 procent av bruttointäkterna under första kvartalet, vilket var i linje med vårt kommunicerade mål om 17-22 procent."G5 Entertainment-chefen skriver också att man förväntar sig säsongsmässiga utmaningar under det andra och tredje kvartalet. Rörelseresultatet blev 39,2 miljoner kronor (39,8), med en rörelsemarginal på 13,2 procent (11,5).

Resultatet efter skatt blev 37,5 miljoner kronor (47,8), en minskning med 21,5 procent mot föregående år. Resultat per aktie uppgick till 4,76 kronor (5,85), vilket innebär en minskning med 18,6 procent mot föregående år.G5 Entertainment lämnar ingen prognos.

Han skriver att företaget fyller på sin pipeline av spel. "När vi blickar framåt är vi spända över att vi har flera nya spel under utveckling, vart och ett med stor potential att attrahera användare och driva på vår tillväxt.

Vårt utvecklingsteam jobbar hårt, och pipelinen speglar vårt mål att växa vår portfölj med roliga spelupplevelser. När vi navigerar vidare under 2024 är vårt primära mål att leverera ännu ett finansiellt sett stabilt år", uppger G5 Entertainment-chefen.

G5 Entertainment, MkrQ1-2024Q1-2023Förändring
Nettoomsättning297,4345,4-13,9%
Rörelseresultat39,239,8-1,5%
Rörelsemarginal13,2%11,5%
Nettoresultat37,547,8-21,5%
Resultat per aktie, kronor4,765,85-18,6%


/
/
/
/
/