Skulle man omvandla exponeringen på sociala medier i tänkta röstsiffror klarar faktiskt alla riksdagspartier ”fyraprocentsspärren” i år. Detta enligt Maktbarometern som tas fram av Medieakademin, och som mäter vilka som når och engagerar flest svenskar på Instagram, Tiktok, Facebook, Youtube och X.
Två nya partier tar sig också över ”fyraprocentsspärren” i sociala medier: Alternativ för Sverige och Medborgerlig samling. Även rödgröna oppositionspartier som V, MP och C går framåt, medan Socialdemokraterna tappar stort mot 2021, vilket även SD gör.
Undersökningen kan enligt Medieakademin ge en indikation om hur lätt olika partier kommer ha att mobilisera väljare under nästa val. Däremot leder det inte nödvändigtvis till fortsatt spridning.
”Inflytandet är främst indirekt genom att man skapar möjligheter att påverka det politiska samtalet", säger Medieakademins Henrik Ekengren Oscarsson, professor vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.
Generellt har högerpartierna ett starkare grepp på sociala medier. På X ser Medieakademin en ännu större högerdominans än tidigare.