Hjältepiloten berättar om kraschen

- 18/01/2009, 07:15 -

Hjältepiloten har nu berättat om mirakellandningen i Hudsonfloden i New York.

Hjältepiloten Chesley Sullenberger vittnade på lördagen om mirakellandningen i Hudsonfloden i New York.

"Det kändes som att jag flög in i en vägg av stora fåglar precis efter starten", sade han till utredare.

Sullenberger har hyllats för sin glidkrasch med en Airbus i flodens kalla vatten i fredags. Samtliga 155 ombord kunde oskadda räddas ur planet. Och för utredarna berättade han att vindrutan i cockpit plötsligt och bokstavligen "fylldes av stora, mörkbruna fåglar.

Han sade att hans instinkt var att ducka, men det gjorde han inte, berättade utredaren Kitty Higgins på USA:s nationella transportsäkerhetsmyndighet (NTSB) på en pressträff.

Sullenberger och andrepiloten hörde på samma gång en smäll och kände en stöt. Motorerna hade stannat och de kände lukten av brinnande fåglar.

Iskallt vatten

Gigantiska lyftkranar hade sent på lördagen anlänt till nedslagsplatsen, redo att bärga det nära nog sjunkna planet ur det iskalla flodvattnet. Arbetet tar troligen lång tid, men innebär att det går att komma åt svarta lådan med all trafikdata längst bak i planet. Bärgarna trodde att de har hittat Airbus-planets vänstra motor, som slets av vid kraschen och sjönk.

Om motorn hittas kan det bidra till att utredarna får bekräftat om det tog stopp av att stora fåglar sögs in i turbinerna. När stöten kom satt planets andrepilot vid kontrollspakarna. Han såg en flock fåglar till höger och kommenterade deras perfekta linjeformation, sade Higgins. Baserat på vad han såg tror jag att han förmodade att de skulle flyga under planet, sade hon. Men när kaptenen tittade upp sade han att vindrutan var full av fåglar.

Fel riktning

Med båda motorerna utslagna bestämde kaptenen att den enda plats de kunde landa utan fara för människor på marken var i Hudsonfloden. Han ville inte försöka återvända till La Guardia-flygplatsen eftersom de befann sig för lågt och hade för dålig fart.

Dessutom var planet i fel riktning, och de hade varit tvungna att kryssa fram över tätbefolkade områden. Han uteslöt också en annan, näraliggande flygplats eftersom den också ligger i ett tätbefolkat område och konsekvenserna vid en kraschlandning skulle ha blivit katastrofala. Sullenberger tog över spakarna till planet och sänkte dess nos för att inte tappa för mycket fart. När kaptenen flög planet försökte förestebefälet desperat att återstarta motorerna. De båda pratade väldigt lite; båda är erfarna piloter och båda visste vad de måste göra.

Perfekt landning

Efter en perfekt landning kunde alla 150 passagerare och fem i besättningen kliva ut ur det sjunkande planet, in i tillskyndande räddningsbåtar. Sullenberger berättade för utredare att han hade satt ner planet nära en båt han sett på floden för att hjälpen skulle vara nära, sade Higgins. Hela flygturen, från start till landning, tog omkring fem minuter.

Filmer från övervakningskameror släpptes på lördagen och visade för första gången nedslaget: Vatten skjuter upp samtidigt som planet glidlandar- helt perfekt för att inte brytas itu. Först insåg inte besättningen var de befann sig. Det kom en enda stöt, men det hoppade inte till när farten minskade. Ingen av dem förstod att de befann sig i vattnet. Då yttrade kaptenen ett enda ord: Evakuera!

Skrivet av: