Elräkning och eluttag
De skenande elpriserna sätter många i ekonomisk knipa. - Foto: Exponera/TT och Braastad, Audun/TT

Så gör du om du inte kan betala elräkningen

De skenande elpriserna har gjort många nervösa inför att öppna de kommande räkningarna. Men vad gör man egentligen om pengarna inte räcker till? Elhandelsbolagen svarar nu på vad som händer om du inte kan betala.


Inflationen har gjort att det ekar nästintill tomt i plånböckerna för många svenskar. Detta till följd av den lavinartade ökningen av elpriserna. Men vad händer egentligen om man inte har råd att betala sin saftiga elräkning? 

SVT Nyheter har kontaktat Vattenfall, Eon, Göteborg Energi, Bixia (Tekniska verken), Skellefteå Kraft, Jämtkraft och Fortum och tagit reda på vad som händer om man inte kan betala sin elräkning. 

Hos nästan alla av dessa elhandelsföretag har man två alternativ om man försätts i en sådan situation. 

Skjuta upp betalningen 

Det första alternativet är att ansöka om anstånd, alltså om att få skjuta upp betalningen. 

Hur långt fram i tiden man kan skjuta upp räkningen skiljer sig mellan de olika elhandelsbolagen, men allt som oftast brukar det röra sig om en eller ett par månader. Även vad som krävs för att få det beviljat kan vara olika hos bolagen. 

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ta fram en avbetalningsplan

Det andra alternativet är att ta fram någon typ av avbetalningsplan, tillsammans med elhandelsbolaget. På så sätt kan du kanske få möjlighet att dela upp betalningen. 

Däremot är det inte ett så vanligt tillvägagångssätt för kunder, då det på sikt kan innebära ytterligare avgifter. 

Fortums kunder har bara ett alternativ och det är en avbetalningsplan. Då krävs det att man ansöker innan räkningen man inte har råd att betala har förfallit. 

Betalningshistorik är av stor vikt

Flera av elhandelsbolagen i undersökningen menar att det är viktigt att om man som kund inte kan betala så måste man höra av sig i tid. 

Det finns heller inte något som säger att alla kunder får samma alternativ, då det är den enskilda bedömningen av situationen som avgör. Faktorer som kan spela in är betalningshistorik och betalningsförmåga. 

Det krävs även att man har betalat de senaste elräkningarna, innan den obetalda, i tid. 

Foto: Anders Wiklund/TT

Högt tryck på bolagens kundtjänst

Flera av elhandelsbolagen vittnar om att deras kundtjänst har ett extra högt tryck. Både Göteborg energi och Skellefteå kraft uppger att de gör sig redo för fler förfrågningar om uppskjutning och uppdelning av betalningar. 

I en tidigare version skrev Nyheter24 att Eons inställning skilde sig åt från de andra bolagen. 

– Man måste betala en räkning som kommer, så funkar samhället. Betalar man inte sin faktura så får man problem, säger Lena Berglund, regionchef på Eon, till SVT.

Eon har nu korrigerat det uttalandet och menar att kunden uppmanas att kontakta dem ifall de skulle ha svårt att betala sin elräkning. De kan då erbjuda lösningar så som anstånd, uppdelning och avbetalning. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!