Elin Krook, 19, kunde inte åka med på klassens studentflak.
Elin Krook, 19, kunde inte åka med på klassens studentflak. - Foto: Privat

Inget studentflak för rullstolsburna Elin: "Fick ta bussen ensam"

Elin Krook, 19, såg fram emot att åka studentflak med sin klass. Men när det var dags stod det klart att företaget man anlitat inte hållit vad de utlovat: en ramp eller lift som skulle göra det möjligt för Elin, som är rullstolsburen, att åka med.
– Jag ser mina vänner, som jag umgåtts med i tre år, åka iväg och så får jag ensam ta bussen, säger hon till Nyheter24.


Den 7 juni tog Elin Krook, 19, äntligen studenten och tillsammans med sin klass på Amerikanska Gymnasiet i Göteborg skulle hon fira den stora dagen med att åka studentflak.

Men Elin, som sitter i elrullstol, fick inte det studentfirande hon tänkt sig. 

Trots att klassen, under våren, bokat ett flak med ett företag som utlovat att det skulle finnas någon form av ramp eller lift som Elin kunde använda fanns endast en stege – och Elin blev ensam kvar medan klasskompisarna festade på flaket.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Man hade behövt lyfta rullstolen för att jag skulle komma upp och det är inte ett alternativ, säger Elin till Nyheter24.

Permobilen ifråga väger drygt 200 kilo och både Elin och de som eventuellt skulle försöka lyfta elrullstolen skulle kunna komma till skada.

Elin Krook, 19, kunde inte åka med studentflaket

När det stod klart att Elin inte skulle kunna åka med på studentflaket uppstod förvirring och både hon och klassen blev besvikna.

 – Man blir ju jätteupprörd. Man tar ju bara studenten en gång och det är någonting man ser fram emot. Man går upp tidigt på morgonen, umgås med klassen och alla andra åkte ju, säger Elin till Nyheter24 och fortsätter:

– Jag ser mina vänner, som jag umgåtts med i tre år, åka iväg och så får jag ensam ta bussen.

"Har skött det fruktansvärt dåligt"

Elin berättar vidare hur de i klassen som skött bokningen fått dåligt samvete när hon inte fick åka med studentflaket.

– De skämdes ju jättemycket, vilket de absolut inte ska, för det är ju inte deras fel. De hade gjort allt de kunde, säger hon.

I stället lägger Elin ansvaret på 123Student, vilket är det företag som klassen anlitat och som försäkrat att någon form av hjälpmedel skulle finnas på studentflaket. 

Foto: Henrik Montgomery/TT

– Dagen efter studenten mejlade jag dem och då fick jag ett automatiserat svar, så då ringer jag i stället och får beskedet att den ansvarige skulle kontakta mig. Men det händer inte och jag mejlar då ytterligare en gång och frågar: "vad är det som händer?".

– Men det här var en vecka sedan och jag har fortfarande inte hört någonting. 

Elin vill ha de pengar hon betalat för flaket, 500 kronor, tillbaka och tycker inte heller att hennes klasskompisar ska behöva betala eftersom de inte fått den tjänst som man kommit överens om vid bokningen. 

– De har skött det fruktansvärt dåligt. Jag har bara försökt reda ut det här, men så får man radiotystnad tillbaka.

Nyheter24 har sökt 123Student och dess ledning för en kommentar, men utan framgång. 

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!