Förseningar i tågtrafiken
Invänta ett försenat tåg har väl alla gjort.. - Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX

SJ återinför resegarantin

SJ backar efter konsumentverkets kritik. Nu tar de tillbaka resegarantin efter hård kritik.


I fredags bestämde sig SJ för att ta bort resegarantin med hänvisning till att snöovädret orsakade ett kaos bortom SJ:s kontroll - en så kallad force majeur-klausul.

Men efter hård kritik backar nu SJ.

Konsumentverket anser att SJ haft väldigt lite på fötterna för att åberopa force majeur och ta bort garantin med hänvisning till snöovädret.

– Företagets resegaranti gentemot drabbade kunder lutar sig mot en färsk EU-förordning som tvingar SJ till att kompensera för uteblivna resor och förseningar, säger Henrik Hoffmeister, jurist på konsumentverket till DN.

"Anmäl SJ till ARN"

Hoffmeister uppmanar missnöjda resenärer attt vända sig till Allmänna reklamationsnämden, ARN, om SJ vägrar leva upp till garantin.

– Det skulle förvåna mig om SJ går emot ARN om utfallet blir till kundens fördel, säger Henrik Hoffmeister till DN.

Men så långt kanske det inte behöver gå. Nu har SJ bestämt sig för att återinföra restidsgarantin från och med klockan 17 på tisdagseftermiddagen.

- Vi har täta kontakter med Banverket och följer deras prognoser för såväl spårens farbarhet som snöröjningsläget. Därav kan vi nu konstatera att läget har stabiliserats och därför gäller restidsgarantin från kl 17.00 i eftermiddag, säger SJ:s vd Jan Forsberg i ett pressmeddelande.

SJ
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!