Därför betalar vi det priset vi gör för drivmedel
Varför betalar vi den summan vi gör för bensin? Det reder Nyheter24 ut. - Foto: Lise Åserud NTB scanpix/TT, Anders Hillergren TT/TT

Experten: Dessa faktorer ligger bakom bensinpriset

Varför varierar bensinpriset så mycket från stund till stund? Det reder Nyheter24 ut!


Under de senaste veckorna har det pratats en hel del om bensinpriset i Sverige. Det har startats bensinuppror och långa trådar på sociala medier i ämnet – och en massa teorier varför bensinpriset är vad det är sprids.

Men hur ligger det till egentligen? Nyheter24 gick till botten med varför bensinpriset är på det priset det är och varför det varierar så mycket.

Globala faktorer - utbud och efterfrågan

Det är inte så enkelt att förklara bensinpriset genom att peka på en specifik sak. Det är nämligen så att priset styrs av flera olika anledningar - varav vissa vi själva inte kan kontrollera.

–  Som branschorganisation så kan vi se makrofaktorer och globala faktorer. Det som är basen för bensin och dieselpriset är råoljepriset då de båda produceras från råolja. Det är en viktig faktor när det kommer till priset för drivmedlet, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) till Nyheter24.

I takt med bensinpriset har priset på råoljan stigit

Och som vi nämnde tidigare så är det många som är upprörda över att bensinpriset stigit för närvarande. Faktum är att priset för råoljan är en av flera faktorer varför.

– De senaste veckorna har priset råoljepriset stigit och ligger nu runt 70 dollar per fat. Det är något som trycker priset uppåt då råoljan är basen för bensin och diesel globalt, säger Quant.

Men förutom råoljepriset så trissas priset även upp av att den svenska kronan ligger förhållandevis lågt i jämfört med den amerikanska dollarn som valutan man handlar råolja, bensin och diesel i.

Andra globala faktorer som kan spela in

Men vissa saker är som sagt svåra att styra – ett exempel på det är till exempel olika politiska konflikter som utspelar sig runt om i världen.

– Man kan säga att det påverkas mycket av hur den globala omgivningen ser ut. Nu har vi de här politiska konflikterna som kan ha påverkat priset uppåt som till exempel sanktioner mot Iran. Men även till exempel att OPEC sänkt sina produktionskvoter under 2019, berättar Quant.

OPEC står för Organization of the Petroleum Exporting Countries, och är en internationell organisation där 14 länder vars huvudsakliga mål att är koordinera och förena medlemsländernas oljepolitik.

Högsäsongen för att köra bil är här. Bildkälla: Fredrik Sandberg TT/TT

Högsäsong för att köra bil

Vårt egna bilkörande är också något som spelar en roll när det kommer till vilket pris vi får betala för vårt drivmedel. Speciellt nu under sommaren då det blir allt mer populärt att använda bilen.

– Vi har kommit in i det som kallas för "drivning season", som är en global händelse som pågår under sommarmånaderna. Förbrukningen av drivmedel brukar öka med ungefär 30 procent under den tiden, vilket också ökar efterfrågan. Man har tidigare sett att priset kan falla tillbaka när "driving season" är över och efterfrågan blir lite mindre, berättar Quant.

Så mycket skattar vi på bensinen

Graf över bensinpriset från januari till mars* 2019. BIldkälla: SPBI

Så till den stora frågan. Hur mycket lägger vi egentligen på skatt när vi betalar för vår bensin? Enligt data som SPBI samlat in så är ungefär 60 procent av summan skatt – medan de resterande 40 procenten består av produktkostnad och eventuella vinster.

– Man kan säga att bensinpriset idag så består ungefär 60 procent av skatt. Det är då koldioxidskatt, energi skatt och moms man räknar då, berättar Quant.

*Datan för april och maj är ännu inte sammanställd.

MER: Snart sänks besinskatten – här kan du läsa allt om det!

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Tycker du att det är dyrt att tanka bilen?
Tack för din röst!