Partiernas "attackannonser"
Och hur mycket kostade annonserna? - Foto: Janerik Henriksson/TT, Henrik Montgomery/TT, Claudio Bresciani/TT, Anders Wiklund/TT

Det här är partiet som smutskastar mest på sociala medier: "Attack"

Valdagen kommer allt närmare, och partiernas vallöften, budskap och även så kallade "attackannonser" syns allt mer i sociala medier. Det visar en ny kartläggning. Men hur mycket pengar lägger partierna ner på den här typen av "smutskastning"?


Det är endast 100 dagar kvar till valet. Det här gör att partiernas budskap börjar synas allt mer i sociala medier. Men något som också blir allt vanligare i takt med att valdagen allt närmare, är så kallade “attackannonser”, enligt en ny kartläggning från Whispr Group. 

Partiernas attackannonser: "Kommer att öka"

Attackannonser är annonser i sociala medier där man inte pratar om sin egen politik, utan snarare attackerar ett annat partis politik. Något som tros kunna öka fram till valet. 

– Det är någon form av smutskastning, det finns ju en varierande skala hur grova det kan vara, förklarar Olof Gränström, samhällsanalytiker på Whispr Group, när han medverkar i TV4:s Nyhetsmorgon. 

Kartläggningen visar att partierna drog igång med attackannonser i april och maj, och vissa använder sig av det mer än andra. Det rör sig sammanlagt om 339 attackannonser, och man har nått 5,5 miljoner människor, förklarar Gränström. 

Han presenterar även en lista över hur mycket pengar alla partier har spenderat på attackannonser under april till maj månad. 

— Det speglar vilka partier som är i opposition. De största är ju oppositionspartierna, de som kan gå till attack mot politiken, säger Olof Gränström. 

Spenderingar attackannonser per parti april till maj 

  1. Kristdemokraterna: 183 000 kronor 

  2. Moderaterna: 86 600 kronor 

  3. Sverigedemokraterna: 69 900 kronor 

  4. Centerpartiet: 50 400 kronor 

  5. Socialdemokraterna: 32 900 kronor 

  6. Liberalerna: 28 300 kronor 

  7. Miljöpartiet: 11 200 kronor 

  8. Vänsterpartiet: 3 200 kronor 

Hur summorna skiljer sig åt, menar Gränström, beror på vad de olika partierna profilerar sig inom. 

– Det speglar lite vilka frågor man väljer att annonsera inom. KD har väldigt mycket annonser inom sjukvård och omsorg. Där är det tacksamt att göra väldigt lokala attackannonser: “Det partiet eller den här personen vill lägga ner det här sjukhuset, de vill ta bort mödravården eller barnafödandet i vår region”. Det är lätt att konspirera den här typen av annonser, förklarar Gränström i Nyhetsmorgon

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!