Chevrolet Camaro 2023
Det sista exemplaret av Chevrolet Camaro har tillverkats - Foto: General Motors

Vägs ände: Klassiska Chevrolet-modellen går i graven

Chevrolet Camaro är ett av märkets mest klassiska modeller, och har tillverkats i nästan 60 år. Men nu är modellen vid vägs ände.


Drömhelgen som kan bli din – för 1,7 miljonerMuskelbilar spelar en central roll i bilkulturen i både Amerika och Sverige, men rimmar allt sämre med vår allt mer miljömedvetna värld.

De är för vräkiga, för gammaldags, och deras stora motorer är för bränsletörstiga.

Som ett bevis på detta går nu ett av bilvärldens mest ikoniska namn i graven.

57 år och sex generationer av Camaro

Chevrolet Camaro lanserades redan 1966 som ett svar på Ford Mustang, som hade nått otroliga framgångar vid lanseringen några år tidigare.

Under de följande 57 åren har Chevrolet byggt sex olika generationer av Camaro.

Nu har det sista exemplaret av generation sex tillverkats enligt GM Authority, och det finns ingen ersättare på horisonten.

Chevrolet Camaro kom redan 1966. Foto: General Motors

Ett utdraget slut

Den sista Camaron var tänkt att tillverkas den 7 december, men det dröjde till den 14 december innan den sista bilen rullade ut ur fabriken.

Detta kan bero på att efterfrågan var hög på de sista bilarna.

Enligt The Drive ökade försäljningen av modellen med hela 110 procent under det andra kvartalet 2023, efter nyheten att den skulle läggas ner.

Cabrioletversionen höll dock tidsplanen och den sista bilen byggdes den 22 november som planerat.

Saab-arvet i Trollhättan: Mer än bara NEVS

En comeback för Camaro att vänta

Även om det inte finns någon direkt ersättare för den sjätte generationen av Camaro försäkrar GM att detta inte är slutet för det klassiska namnet.

På vilken typ av bil Camaro-emblemet kommer att återvända är dock oklart, men tittar man på konkurrenterna finns det ett antal alternativ.

Dodge har exempelvis visat ett helt eldriven konceptbil av nästa generation av klassiska Charger, som även ska komma som hybrid med en rak sexa i stället för en klassisk V8.

Ford tillverkar också fortfarande sin Mustang i det klassiska muskelbils-formatet med en V8 under huven, men modellnamnet sitter även på den eldrivna crossovern Mustang Mach E.

Man kan misstänka att vissa av dessa alternativ hade irriterat modellens mest trogna fans.

Drömhelgen som kan bli din – för 1,7 miljoner

Bil