Bärgningsbil och infrusen bil
Ett bilproblem är vanligare än alla andra på vintern - Foto: TT/Montage

Assistancekåren hjälper 100-tals om dagen – med samma problem

Den extrema kylan är inte bara tuff för oss människor, utan även för våra bilar. Och ett problem är vanligare än alla andra


Att bilen inte startar på grund av ett dött startbatteri är det i särklass vanligaste bilproblemet vintertid, då batterier är betydligt mindre effektiva när de är kalla.

I mitten av veckan rapporterade SVT att Assistancekåren i Umeå fick 100-tals samtal om dagen från bilister med dött batteri.

Bilägare? Här är enkla misstagen som ger dig dyra böter i vinter

“Folk ringer hela tiden”

Bärgaren Mattias Nygren säger att han får rycka ut för att agera starthjälp ett 20-tal gånger om dagen.

I vissa fall blir bilarna till och med så kalla att motorn blir svår att dra runt, och då måste hela bilen bärgas och ställas inomhus för att tina.

– Folk ringer hela tiden. Oftast går det att ”boosta upp” ett batteri och få igång det. Men det händer att bilen är så kall att motorn inte går att dra runt . Då är det bärgning till verkstan och ett varmgarage det enda alternativet, säger Mattias Nygren till SVT.

Elbussar ställer till problem i Norge – här är anledningen

Så undviker man problem

Mattias Nygren har ett antal tips för vad man kan göra för att slippa problem med ett dött startbatteri.

Problemen beror enligt Nygren inte enbart på kylan, utan även på att folk kör så korta sträckor att batterierna inte hinner laddas ordentligt.

Han rekommenderar därför att man då och då kör lite längre sträckor för att ladda batteriet, eller att man underhållsladdar med en batteriladdare.

Tips: Så förlänger du elbilens räckvidd på vintern

Gäller även elbilar

Man hade kunnat tänka sig att problem med startbatteriet är begränsade till bensin- och dieselbilar, och att alla med elbil går fria.

Så är emellertid inte fallet, då elbilar har startbatterier för att driva sina styr- och komfortsystem. 

I själva verket är problem med startbatteriet vanligare i elbilar än i bensin- och dieselbilar enligt den tyska motororganisationen ADAC.

Vanligaste bilproblemet vintertid – gäller särskilt elbilar

Bil