Pessimismen syns på flera håll i branschen, bland annat inom e-handeln. Arkivbild.
Pessimismen syns på flera håll i branschen, bland annat inom e-handeln. Arkivbild. - Foto: TT

Fortsatt utbredd pessimism inom handeln

För elfte månaden visar näringslivsorganisationen Svensk Handels siffror att de som jobbar inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.


En anledning till pessimismen är enligt Svensk Handel att handlarna möter kraftiga kostnadsökningar samtidigt som försäljningen minskar till följd av att konsumenternas köpkraft kraftigt har försvagats.

"Det är mycket oroväckande, och kostnadsökningarna måste mildras", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Butikshandeln står dock för en mindre uppgång med 1,7 procentenheter i månadens Handelsbarometer och landar på indikatorvärde 71,9 -- betydligt under det neutrala värdet 100 . Det är framför allt dagligvaruhandeln som bidrar till uppgången.

TT