Konsumenttidningen Råd & Rön listar företagen med flest anmälningar hos Konsumentverket 2023.
Konsumenttidningen Råd & Rön listar företagen med flest anmälningar hos Konsumentverket 2023. - Foto: Per Larsson/TT & Patrik Lundin / SvD / TT

Skamlistan 2023: Här är Sveriges värsta företag – med flest anmälningar

Varje år listar konsumenttidningen Råd & Rön Sveriges värsta företag, med flest anmälningar hos Konsumentverket. Nu har listan för 2023 anlänt och det finns en gemensam nämnare.


Har du någon gång råkat ut för att bli lurad av ett eller rent av flera företag? Det är du inte ensam om i så fall. 

Nu har konsumenttidningen Råd & Rön publicerat den årliga ”Skamlistan” som listar de företag som samlat på sig allra flest anmälningar hos Konsumentverket under året. 

Det som är synonymt med Skamlistan 2023 är att en stor del av de allra värsta företagen verkar inom samma bransch, nämligen bilgarantier.

Pensionär? Så kan du spara 36 000 kronor på att undvika dolda avgiften

Skamlistan 2023 – här är de värsta företagen

I en intervju med TV4:s Nyhetsmorgon berättar tidningens chefredaktör, Daniel Kjellberg, om de allra värsta bolagen på listan som fått flest anmälningar.

– Det finns ett väldigt tydligt tema skulle jag vilja säga. Fyra av de här aktörerna har riktat sig direkt till svenska bilägare och jobbat hårt för att lura bilägare på olika sätt och vis, säger han och fortsätter:

– De här fenomenen är inte nya, vi har sett det flera år tidigare och varnat för dem förut men de har dykt upp igen med nya namn. 

 Även företag som ägnar sig åt försäljning av mobilabonnemang förekommer på listan.

  • Dinbilgaranti: 633 anmälningar
  • Cardata: 248 anmälningar
  • Telenor: 170 anmälningar 
  • Allente: 161 anmälningar 
  • Klarna: 132 anmälningar
  • Svenska Garantier: 109 anmälningar
  • Paydrive: 49 anmälningar

Pensionär? Så gör du för att slippa kvarskatt 2024

5 tips – så undviker du att bli lurad

Skulle det vara så att du hamnar i klorna på något företag utan att det känns som om det gått rätt till, finns det flera tips som Kjellberg delar med sig av.

Det är viktig att vara proaktiv innan olyckan är framme och på sätt förebygga att du hamnar där från första början.

  1. Stressa inte, unna dig att researcha
  2. Läs alltid villkor och avtal innan du skriver under
  3. Handla på eget initiativ
  4. Anmäl orätter till Konsumentverket
  5. Hamnar du i problem? Ta hjälp

Ikea delar ut miljardbonus till sina anställda – så fördelas pengarna

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!