Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Telia och Tre bluffar om Ipredlagen

Nyheter | 26/03/2009 12:34

Operatörernas säljare vilseleder om utlämnande av personuppgifter.

Nyheter24 kan avslöja att enstaka svenska bredbandsoperatörer vilseleder om Ipredlagen, som träder i kraft den 1 april. Trots att operatörerna kan tvingas lämna ut personuppgifter vid misstankar om illegal fildelning garanterar bolagens säljare att det inte kan ske. Säljarnas beteende strider helt emot de instruktioner som de har fått om Ipredlagen. Nu kan Konsumentverket förbjuda marknadsföringen.

I Nyheter24:s granskning har säljare på de åtta största bredbandsbolagen i Sverige fått frågan om de kan tvingas till att lämna ut personuppgifter om kunder efter polisanmälan från rättighetsinnehavare och domstolsbeslut vid misstanke om upphovsrättsbrott. Sex av de åtta: Bredbandsbolaget, Comhem, Alltele, Universal Telecom, Glocalnet, Tele2 och Bahnhof erkänner att fildelande kunder kan bli röjda. Medan säljare på Telia och Tre förnekar det.

– Nej, absolut inte. Vi lämnar aldrig ut några uppgifter så, utom på mejlen då det är den som är kopplad till själva bredbandet. Det var faktiskt någon som ringde oss här häromdagen som ville ha ett nummer (ip-nummer, red anm) till någon som hade bredband. Det var någon mordutredning till och med. Och vi kan inte ens lämna ut det, säger en säljare på Telia.

Samma Teliasäljare garanterade att kunder "absolut" kan lita på att Telia inte lämnar ut personuppgifter om polis och domstol kräver det. Operatören Tre är på samma linje:

– Det beror på liksom, om du har gjort något olagligt. Laddar du ned mycket porr eller? Det är ju olagligt i sig, men det har ju inte vi med att göra. Vi lämnar inte ut våra kunder, säger en säljare på Tre.

Men säljarna vilseleder kunder trots att operatörerna, enligt de själva, har informerat sina medarbetare om Ipredlagen.

– Vi har pratat med kundsidan på Telia om Ipredlagen och tillsammans i branschen tagit fram IT&Telekombolagens frågor och svar om den svenska implementeringen av Ipred. Det dokumentet kommer vi också lägga upp som en länk till på telia.se när lagen träder i kraft, säger Patrik Hiselius, jurist på Teliasonera till Nyheter24.

Tres presskontakt Erik Hörnfeldt uppger till Nyheter24 att företagets kundservicepersonal och säljare informerar om att kunders identiteter kan bli röjda om de får frågor om vad som händer vid ett informationsföreläggande från domstol.

– Det nya med Ipred är att från 1 april måste vi även lämna ut personuppgifter om ett skivbolag frågar efter dem. Vi har material och rutiner som är gemensamma för branschen och som tagits fram inom ramen för IT-företagen. Om någon vill ge oss ett informationsföreläggande kommer de att bli hänvisade till vår avdelning för regulatoriska frågor som kommer att handlägga ärendet.

Konsumentverket högprioriterar ärenden om vilseledande marknadsföring, och agerar efter anmälningar, men gör också själva granskningar. Myndigheten kan agera i sådana här fall där kunder tecknar abonnemang på felaktig information.

– I det här fallet gäller marknadsföringslagen. All marknadsföring som syftar till att sälja något får inte vilseleda konsumenter. Det gäller generellt. Och vilseleder den kan den förbjudas. Vi har olika möjligheter att se till så att viss marknadsföring upphör, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, till Nyheter24.

Lyssna på säljsamtalen med Tre och Telia nedan.

Skrivet av: