Nu ska Ica vinna tillbaka kunderna.
Nu ska Ica vinna tillbaka kunderna. - Foto: Fredrik Sandberg/Gorm Kallestad/TT

Kritik mot Icas höga priser – så ska matjätten få tillbaka kunderna

För att vinna tillbaka kunderna satsar Ica nu på sänkta priser på utvalda varor, mer egna produkter inom lågprissortimentet och fler kampanjer.


Ica har haft ett tufft år bakom sig och både försäljningen totalt och i jämförelse med andra matbutiker gick nedåt. 

Under året har röster höjts om Icas priser på flera håll, inte bara bland kunderna utan även bland tillverkarna. 

Här kan du läsa om bonden Helge Berglunds mjöl som höjdes med sju kronor på Ica, utan att han själv förändrat priset.

Ica: "Vi ska inte vara prisledande" 

I en videokommentar till Ica:s årsredovisning säger vd:n Nina Jönsson: 

– Vi är mitt uppe i en kraftsamling för att bättre möta upp kunden i en ny tuffare vardag. Inte nödvändigtvis genom att vara prisledande men genom att alltid uppfattas som relevanta.   

Här kan du om skådisarna som lämnade Ica-reklamen och hur det gick för dem.

Ica sänker priserna på utvalda varor

För att vända den negativa trenden och locka tillbaka kunderna ska Ica sänka priset på basvaror, ha bra priser på frukt och grönt och satsa på det egna varumärket, särskilt inom lågpris. 

Matjätten ska dessutom satsa mer på kampanjer för att stärka varumärket. 

Ica
/
Mat