Sveriges väg in i Nato har varit allt annat än spikrak.
Sveriges väg in i Nato har varit allt annat än spikrak. - Foto: Fredrik Sandberg/TT och Vadim Ghirda/AP/TT

Nato-piken från Norrlands Guld får kommentarsfältet att koka: "Byt ALDRIG..."

Sveriges väg in i Nato har hittills varit allt annat än spikrak – något som fått det svenska ölvarumärket Norrlands Guld att skämta till det i sociala medier.


Den 24 februari 2022 inledde ryska trupper en storskalig invasion av Ukraina och det dröjde inte länge innan ett svenskt Nato-medlemskap kom upp på tapeten. 

Bara drygt tre månader senare, den 18 maj 2022, lämnade Sverige in en officiell Nato-ansökan. 

Men även om majoriteten av Nato-länderna gett klartecken för att gå vidare i processen har både Ungern och Turkiet satt käppar i hjulet för ett eventuellt medlemskap. Läs mer om turerna i Nato-bråket med Turkiet här.

Norrlands Guld: "En allians som är lätt att gå med i"

Den minst sagt krokiga vägen mot Nato har dock inte bara föranlett oro och politisk debatt, utan också virala skämt – från oväntat håll. 

I ett inlägg på Facebook har det svenska ölvarumärket Norrlands Guld delat med sig av en bild på... Ja, öl, i skogsmiljö, med texten: "NATÖ*". Asterisken förklaras sedan med texten: "Norrländsk Ansamling av Trevlig Öl".

"Äntligen en allians som är lätt att gå med i. OBS! Medlemsmöte fredagar 17.00", står det i inlägget som i skrivande stund delats över 410 gånger och som fått över 2 000 likes.

Foto: Skärmavbild/Facebook/Norrlands Guld

"Byt ALDRIG eran reklamfirma"

Och reaktionerna lät inte vänta på sig. I kommentarsfältet avlöser skratten och hyllningarna varandra.

"Norrlands bärs har bäst reklam", skriver en person.

"Byt ALDRIG eran reklamfirma, eller dom som knypplar ihop alla dessa fyndigheter", skriver en annan.

"Vad säger Erdoğan om Natö?", undrar en tredje skämtsamt.

Foto: Skärmavbild/Facebook/Norrlands Guld
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!