Kenza:
I en tid då en influencer knappt kan andas namnet på ett klädmärke, företag eller annan produkt innan alla skriker ”SMYGREKLAAAAAAM!!!” så inför Kenza ett nytt koncept på sin blogg som hon valt att kort och gott kalla för ”Veckans tre tips” – alltså saker som hon tipsar om utan ha varken ett samarbete eller adlinks kopplat till sina länkar.
Länken till skorna från Zara går exempelvis direkt till deras hemsida och inte via någon affiliate-nätverk så Kenza får inte en spänn om man klickar på den eller köper skorna. Samma sak med hårvårdsprodukterna – hon har inte ens lagt in en länk utan visar bara vilka hon använder och vad hon tycker om dem.
Jag tror att det här är ett riktigt smart drag av henne! Riktigt smart faktiskt!
Allt eftersom kraven höjt på att markera ut samarbeten, reklam och vad som är adlinks så känner sig många läsare och följare nästan utnyttjade – att influencers vill tjäna pengar på dem till varje pris och att göra så här som Kenza – att ge genuina tips utan någon baktanke om vinning för henne kommer öka läsarnas förtroende för henne.
För i slutet av dagen så började ju de flesta följa Kenza – och alla andra influencers också för den delen – för att de ville läsa om henne. Vad hon tyckte om saker och ting och vad hon hade på sig. Inte vad hon får betalt för att visa upp på bloggen.
Kenza anklagas ofta för att vara riktigt opersonlig på bloggen och att det bara är en massa fina bilder och utan att fläka ut sitt privatliv till allmän beskådan så connectar hon ändå med läsarna genom sådana här inlägg.
Jag hoppas innerligt att hon låter dessa inlägg vara helt utan reklam eller adlinks – bara för att ge läsarna tips som är 100% geniuina och det enda sättet att göra det är att helt enkelt låta bli att dra in pengar just på dem.