Emily GT och Jihad Mohammed
Trollhättans dröm om Emily GT verkar gå i kras - Foto: eLifeNordic/Collage

Drömmen spricker – Emily GT ska ej byggas i Trollhättan

Förhoppningarna var stora i Trollhättan efter beskedet att Nevs projekt Emily GT hittat en ny finansiär. Men tillverkningen verkar nu hamna på annat håll.


Det var i början av december som nyheten kom att den libanesiske entreprenören Jihad Mohammad bakom bilföretaget EV Electra i sista minuten köper flera av Nevs projekt.

Nevs är företaget som köpte konkursboet efter det klassiska svenska bilmärket Saab, och som fick lägga ner sin verksamhet i början av 2023 när pengarna tog slut.

Kvar fanns elbilen Emily GT och det självkörande konceptet PONS.

Storslagna planer i Trollhättan

Trots de många skeptikerna hade Jihad Mohammad storslagna planer. Tillverkningen skulle vara igång redan under mitten av 2024, och ske i Saabs gamla lokaler i Trollhättan.

Dessutom skulle de Nevs-anställda som varslades när verksamheten stängdes få komma tillbaka.

Skeptiska röster om affären

Ganska omgående efter nyheten började det emellertid höjas skeptiska röster från flera håll kring köparen EV Electra.

Youtubern Peter Esse hittade bland annat ett virrvarr av hemsidor, spåren av en misslyckad kryptovaluta och anklagelser om en stulen bil ur ett tidigare samarbete.

Dagens Industri hittade kopplingar till en misstänkt svensk ekobrottsling.

NEVS-affären: Varningsklockorna ringer om Emily GT-köparen

Fabriken är tom

Nu har Jihad Mohammad gett en videointervju med Erno Reuvekamp på Saab Club Nederland, där han bekräftar att det troligtvis inte blir någon tillverkning av Emily GT i Trollhättan.

Det stora problemet är att de produktionslinor och robotar som användes för biltillverkningen i Trollhättan skrotades när Saab gick i konkurs. Allt man har i Trollhättan är således en tom fabrik där det krävs stora investeringar för att kunna producera bilar igen.

Att fabriken i själva verket bara är ett tomt skal ska ha överraskat Mohammad, som konstaterar att det är omöjligt att påbörja produktion i Trollhättan redan 2024.

Dessutom ägs en stor del av den gamla fabriken av entreprenören Svante Andersson, som kan tänka sig att hyra ut lokalerna men inte sälja dem till EV Electra. Jihad Mohammad uppger att han vill äga sin fabrik och inte hyra. 

Tittar på alternativ

I intervjun säger Mohammad att man inte kommer att kunna producera bilar i Trollhättan under 2024, och man tittar därför på att som alternativ leja ut tillverkningen av Emily GT till en kontraktstillverkare.

Han nämner VDL Nedcar i Nederländerna, som bland annat har byggt BMW och Mini, som en potentiell kontraktstillverkare.

Fördelen med att anlita en kontraktstillverkare är att de redan har färdiga produktionslinor, och att det därför går betydligt smidigare att starta upp en produktion.

Tesla-fartyg fullt med ohyra från Kina – Tvingas vända

Kinesiska BYD snart störst på elbilar – kör om Tesla

Anders fick trafikböter för 2 miljoner under 2023

Bil