Elbil batteri dyrt
Att byta batteri i en elbil kan bli en dyr historia - Foto: BMW/Jessica Gow/TT

Byta batteri i en gammal elbil – så dyrt kan det bli

Tanken att det kan bli extremt dyrt om batteriet i en äldre elbil måste bytas skrämmer många, och dessa farhågor verkar vara befogade.


En av de obekväma sanningarna med elbilar är att deras batterier blir sämre med tiden, och frågan är vad som händer när batteriet har tappat för mycket kapacitet och måste bytas.

BMW i3 var när den kom 2013 en högteknologisk och egensinnig liten bil, byggd som en elbil från grunden och med en lätt kaross tillverkad helt i kolfiber.

Att byta ut batteriet kan dock bli en dyr historia, rapporterar Carscoops.

Förtjänar Volvo sitt goda rykte? Rasar i undersökning

Kan bli hutlöst dyrt

Den amerikanska hemsidan har trålat igenom forum och hemsidor om BMW i3, och stött på flera rapporter om offerter på över 30 000 dollar för ett batteribyte.

En i3-ägare fick till och med en offert på hela 71 000 dollar.

Modellen, som ganska nyligen togs ur produktion, erbjöds från start både som en ren elbil samt utrustad med en bensindriven räckviddsförlängare.

Anledningen till de dyra reparationerna förefaller vara designen på högvoltsbatteriet. 

Ägare paniksäljer elbilar – här är märkena ingen vill ha

Många dyra offerter

Batteriet består av åtta celler, och det krävs bara att en av dessa blir dålig för att reparationskostnaderna ska skena.

Två i3-ägare, en på Reddit och en på Facebook, hävdar att de har sett räkningar på 33 000 dollar, motsvarande drygt 340 000 kronor, för ett batteribyte hos en återförsäljare.

En annan fick en offert på 38 000 dollar, motsvarande närmare 400 000 kronor.

Elbilar är för stora – kan stoppa elektrifieringen

“Är detta korrekt?”

Det mest extrema exemplet man hittar är dock en Reddit-användare som lagt upp en bild av sin offert tillsammans med den korta texten “är detta korrekt”?

Man förstår absolut frågan, för längst ner på pappret står det 71 208 dollar och 27 cent. 

Detta motsvarar över 740 000 kronor, för vilket man kan köpa en helt ny elbil av ett betydligt lyxigare och nyare snitt.

Det är också drygt 50 procent mer än vad en sprillans BMW i3 kostade under det sista året som modellen såldes ny i USA, och över fem gånger mer än de billigaste exemplaren på begagnatmarknaden.

Vändningen: Färre skaffar personlig regplåt

Går att komma undan billigare

Man ska dock komma ihåg att dessa offerter är från auktoriserade BMW-handlare, där man gärna byter fler eller större komponenter i stället för att lägga tid på felsökning.

Carscoops noterar att konsensus är att det oftast bara är en av de åtta cellerna som blir dålig, och att dessa finns att köpa hos BMW för under 3 500 dollar.

Hittar man en kunnig verkstad utan BMW-anknytning som är villig att byta enskilda celler, ska det således inte vara omöjligt att komma undan för mindre än 10 000 dollar.

Offerterna från BMW visar emellertid att en gammal elbil mycket väl kan bli en dyr historia, även om ägandet är billigt så länge bilen fungerar som den ska.

Bil