Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Det prisbelönta märket från Finland

Nöje | 16/04/2009 10:45

De klär både nordbor och japaner i stickade hoods. Här är det finska märket med svenska modebloggare i sin lookbook.

Trodde ni att Stockholm var hetast i världen? Tänk om. På andra sidan Bottenhavet finns ett av Nordens mest uppmärksammade märken. Mitt i centrala Helsingfors jugendkvarter, inte långt från där färjorna lägger till, sitter CTRL Clothing och skapar Finlands trendigaste kläder.

CTRL består av Freeman, Esa och Timothy och har klätt finska hipsters sedan 1994. Deras kläder kan närmast beskrivas som New York-märket Supreme med en touch av finsk design och mönster. Det är både klassiska t-shirts med smarta tryck men även stickade hoods i färglekar som påminner om finska vintervantar.

Guidetidningen City kallade CTRL för Nr 1 Clothing Brand in Helsinki. Och det ansedda amerikanska magasinet XLR8R utnämnde CTRL till 'Most Interesting Upcoming Brand'.

Mycket är i görningen för Ctrl. Just nu gör de kläder ihop med en av Moskvas mest kända graffitimålare, Aske från Sicksystem, och en colab med australiska solglasögonenmärket Sabre Vision.

Men roligast är kanske samarbetet med Ben G och Patta, två skatebutiker i Amsterdam.

– Det blir en signifikant och fin tribute till Jari Litmanen som är Finlands framgångsrikaste fotbollsspelare genom tiderna och nyckelspelaren i Ajax på 90-talet.

Snart väntar en lansering i streetwearens förlovade land Japan. Men även om CTRL är del av en globaliserad modevärld är de finska rötterna starka.

– Den finska design- och modescenen är liten som ett nötskal. Inne i nötskalet kokar det nog men i och med att den aldrig varit en stor del av vår designkultur så hoppas jag att vi ses som ett exempel för andra så att de kan följa in i forsen. Tyvärr så har vi kanske alltid setts som en bit av periferin, men det är där vi kommer in med vårt brand. Vi skall få guldtriangeln förverkligad med Stockholm, Köpenhamn och Helsinki, säger Timothy till Nyheter24.

Finlands mest kända märke är onekligen Marimekko som kommit att symobolisera hela landet. Nu har de gjort ett samarbete med H&M.

– Personligen tycker jag att Marimekko behöver en reform nu mer än någonsin. Inte bara Marimekko, utan många andra välkända finska designinstanser som litat blint på något designat på 50-talet, säger Timothy.

– I fråga om själva produkten är jag kanske lite besviken över att man ännu en gång grävt upp en kista som man kanske hade kunnat låta vila. I stället för att komma med något radikalt och nytt. Men kanske är det just denna igenkännbarhet som mänskor vill ha. Tryggt och piggt.

CTRL är på ytan som vilket streetwaremärke som helst som har lånat från hiphopens 80-tal och skatens 90-tal. Men om man tittar noggrant ser man en lek med symboler med hyllningar till New York-scenen och ren metahumor.

– Vi leker med idén att vi är ambassadörer för Finland och vi tar med något som symboliserar detta i våra designer. På det sättet kan vi själva rocka dessa plagg medan vi är utomlands, säger Timothy.

– Vi är ju ganska självironiska med dessa saker. Korset är från en skjorta som är inspirerad av David Lynchs film Inland Empire och vi svängde det till Finland Empire. David Lynch har ju finska rötter så vi tänkte att det gick bra ihop. Symbolerna är något som berättar mycket mer än vad man egentligen kan ana.

Bläddrar man i CTRL:s lookbook kan man se en värld som osar Larry Clark med lumpna jeans och t-shirt-klädda tjejer. I förra årets kampanj kunde man även se en känd svensk modebloggare i lättklädda bilder.

Sexuella anspelningarna blir allt vanligare inom mode, och även streetware-scenen. Den japanska modellen Aki Hoshino har poserat med sneakers i en dusch och Mishka presenterade sin kollektion med nakna tjejer.

– De gånger vi har haft med sexualitet i våra lookbooks har det mest varit impulsiva stunder och det nakna har aldrig varit planlagt i förväg. Jag tycker personligen att naket är fint och det är fritt fram för vem som helst att använda det. Om man trivs med vad man har, tror jag inte att man har problem med denna estetik. Om du köper skor eller inte kan inte ha med nakenheten att göra. Och om du får skavsår av ett par skor som du köpt på grund av ett par tuttar du sett, så får du skylla dig själv, säger Timothy.

Skrivet av: