Det var en ökning på 800 stycken sedan förra året.
1 av 5
Det var en ökning på 800 stycken sedan förra året. - Foto: Scanpix
Enorm köbildning.
2 av 5
Enorm köbildning. - Foto: Scanpix
Hela 2 800 stycken sökte sig till Svenska Mässan i Göteborg i lördags.
3 av 5
Hela 2 800 stycken sökte sig till Svenska Mässan i Göteborg i lördags. - Foto: Scanpix
Peter Jihde tyckte att det var otroligt att så många hade sökt sig till Idol-audition.
4 av 5
Peter Jihde tyckte att det var otroligt att så många hade sökt sig till Idol-audition. - Foto: Scanpix
"Mariette-effekten". Mariette Hansson deltog i fjolårets upplaga av Idol.
5 av 5
"Mariette-effekten". Mariette Hansson deltog i fjolårets upplaga av Idol. - Foto: Scanpix

Idol större än någonsin

Jakten på den nya idolen började i helgen i Göteborg. Hela 2800 stycken fanns på plats för audition - det är en ökning på 800 sedan i fjol.


Det var en massiv trängsel i Göteborg i lördags - det var nämligen dags för Idol-audition. Hela 2 800 personer hade sökt sig till Svenska Mässan, en ökning på 800 personer sedan föregående år.

– Jag stod på en upphöjd scen och blickade ut över kön som var så stor att man inte trodde att det var möjligt, säger programledaren sedan 2007, Peter Jihde, till Aftonbladet.

TV4 tror att Idol är populärare än någonsin tack vare "Mariette-effekten".

- Hon lockar sångare med smalare musikstilar, säger Idols exekutiva producent Magnus Karlsson Lamm.

Mariette Hansson var med i Idol förra säsongen och blev direkt en storfavorit både hos svenska folket och juryn. Hon framförde egna låtar och hade en speciell stil som Karlsson Lamm tror lockar folk som inte annars hade sökt till Idol.

Han får medhåll av programledaren Peter Jihde  som tror på en liknande utveckling.

– Det var ett väldigt brett spektrum av olika karaktärer och olika typer av artister. Jag har aldrig sett en sådan bredd på talangerna förut, säger han.

/
/
/
/
/
/
/
/
TV4
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!