Bianca Ingrosso
Bianca Ingrossos reklam för CAIA har gjort att hon nu får det hett om öronen. - Foto: Stella Pictures. Bilden är ett montage.

Bianca Ingrosso kan förbjudas göra reklam för CAIA: "Allvarligt"

Konsumentverket har nu fått upp ögonen för Bianca Ingrossos dolda reklam för CAIA Cosmetics på Instagram. Nu kan rättsliga åtgärder bli aktuella.


Bianca Ingrosso gjorde dold reklam på Instagram

Det var i slutet av augusti och två gånger under september tidigare i år som Bianca Ingrosso, 27, la ut reklam för CAIA Cosmetics på sin Instagram. Det var både bilder, text och videoklipp som Bianca publicerade på Instagram Story.

Inläggen har nu uppmärksammats av Konsumentverket som anser att Biancas marknadsföring är vilseledande, och Konsumentverket skriver vidare att Bianca Ingrosso är "ansvarig för den aktuella marknadsföringsåtgärden".

Bianca Ingrosso gör ofta reklam för sitt skönhetsmärke CAIA Cosmetics. Men vid flera tillfällen har hon inte markerat reklamen som man ska. Bilden ovan är inte en av de som Konsumentverket har reagerat på. Bildkälla: Stella Pictures.

Konsumentverket om Bianca Ingrossos dolda reklam: "Ser allvarligt på..."

Konsumentverket skriver även att de ser allvarligt på att det rör sig om en upprepad överträdelse.

Maja Rogemyr är jurist på Konsumentverket och till Nyheter24 säger hon att Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende angående dold reklam i marknadsföring på Instagram.

"Ärendet har föredragits för Konsumentombudsmannen som nu ska ta ställning till ärendet och besluta om eventuella rättsliga åtgärder", skriver Maja Rogemyr till Nyheter24.

Bianca Ingrosso har 1,3 miljoner följare på Instagram. Bildkälla: Stella Pictures.

Om rättsliga åtgärder skulle bli aktuella kan det resultera i ett förbud och vite för Bianca Ingrosso. 

Det skulle då innebära att om Bianca Ingrosso skulle lägga ut en ny reklam som inte skulle vara markerad så som den ska vara så kan hon dömas till böter. 

"En rättslig åtgärd kan bland annat resultera i ett förbud förenat med vite. Det betyder att den ansvarige förbjuds att vidta liknande marknadsföringsåtgärder igen – och om förbudet trotsas kan den ansvarige få betala vite (avgift). Vitesbeloppet bestäms utifrån omständigheterna i varje enskilt fall", skriver Maja Rogemyr vidare.

Tidigare har Nyheter24 skrivit om Katrin Zytomierska som riskerar att få böter på över en miljon kronor efter att ha brustit i sin reklamidentifiering.


/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!