Avicii
Resebolag lockade med Avicii i marknadsföring av Ibiza, över ett år efter stjärnans död. - Foto: TT/Unsplash

Tui lockade med Avicii i reklam – mer än ett år efter hans död

För att sälja resor till Ibiza använde resebolaget Tui Aviciis namn i en reklamfilm, mer än ett år efter världsstjärnans död. I filmen får man höra: ”hit åker världens främsta dj:s för att uppträda, och kändiseliten för att festa”.


Inför sommaren har resebolaget Tui valt att marknadsföra partyön Ibiza med en reklamfilm. I filmen lockar de med sol, bad och återkommande uppträdanden av Tim ”Avicii” Bergling. 

Detta trots att den svenska dj-stjärnan gick bort den 20 april 2018, 28 år gammal.  

I filmen får man höra att ”hit åker världens främsta dj:s för att uppträda, och kändiseliten för att festa”. 

Resebolaget Tui lockar med Avicii i marknadsföring av Ibiza, trots att stjärnan är död. Bildkälla: Stella pictures

“Svenska supersuccé-dj:n Avicii har stående spelningar på nattklubben Ushuaia varenda söndag hela sommaren”, sägs också i filmen.

Nöjesbladet uppmärksammade detta och sökte Tui. Adam Györki, pressansvarig på resebolaget förklarade via mail att filmen är inspelad för ett antal år sedan och att de inte hade upptäckt att filmen låg kvar förrän nu. 

”Vi jobbar hårt för att säkerställa att allt vårt innehåll är relevant och uppdaterat. Men med över 100 destinationer och fler än 6000 hotell så blir det en hel del innehåll att uppdatera”, skriver han.

Resebolaget Tui har nu plockat ner filmen. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!