Vissa företag får mer klagomål än andra.
Vissa företag får mer klagomål än andra. - Foto: Pexels och Patrik Lundin/SvD/TT

Företagen som flest svenskar klagar på: "Stora problem"

Två bilvärderingssajter tillhör de företag som under årets första kvartal fått flest klagomål hos Konsumentverket, rapporterar SVT Nyheter.


Anmälningar av bilvärderingssajter har varit ett återkommande problem genom åren, enligt Konsumentverket.

— Konsumenterna har trott att tjänsten är gratis, när den i själva verket kostar cirka 2 000 kronor, säger Charlotte Söderlund, jurist på myndigheten, till SVT och fortsätter:

— Det är inte olagligt att driva en bilvärderingssajt, men det måste vara tydligt om tjänsten kostar pengar eller inte. Och där ser vi stora problem, säger hon vidare.

Sajterna som toppar klagomålslistan

I år har två nya sajter, bilregnr.eu och bildata.nu, dykt upp med sammanlagt 699 anmälningar och klagomål hos Konsumentverket.

— Vi kan också se av anmälningarna att konsumenterna fått problem med att utnyttja sin ångerrätt och att bilvärderingen som sådan är bristfällig, säger Charlotte Söderlund till SVT.

Sajterna ägs av ett lettiskt bolag och Konsumentverket uppger att man lämnat över ärendet till lettiska myndigheter.

TT
/