#dåhadejagintefunnitshär
1 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
Kampanj
2 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
Kampanj
3 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
Kampanj
4 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
SD
5 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
SD
6 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat
Kampanj
7 av 7
Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé - Foto: Fredrik Marcus, privat

Fredrik tar ställning mot SD:s kampanj – och gör succé

Fredrik såg SD:s reklamslogan "Mindre invandring här, mer hjälp till flyktingar där" och bestämde sig för att visa att det inte är så enkelt. Han skapade kampanjen #dåhadejagintefunnitshär och nu har den gjort succé.


SD:s reklam kritiserad

Sverigdemorkaternas reklam av samma typ som den Fredrik kritiserar har tidigare uppmärksammats. Då för att Skånetrafiken och kollektivtrafiken i Södertälje valt att stoppa affischeringen

SVERIGE. I lördags bestämde sig Fredrik Marcus för att sjösätta den idé han klurat på i en vecka. En idé som föddes i samband med Sverigedemokraternas slogan "Mindre invandring här, mer hjälp till flyktingar där". Fredriks farfar flydde från Tyskland under andra världskriget och kom till Sverige. Hade han stannat hade han dött.

– Det är fräckt att påstå att det alltid fungerar att hjälpa mer där, säger Fredrik till Nyheter24 och fortsätter:

– De säger egentligen "Hade vi funnits då, hade ni inte funnits här". 

"Då hade jag inte funnits här"

Han ville visa vad han menade på ett bra sätt, så därför satte han sig ned och photoshoppade en bild. Han tog en bild på sig själv, tog SD:s slogan och bytta åt några ord. Resultater blev: "Hade farfar stannat där, då hade jag inte funnits här".

Bilden började sedan spridas i Fredrik umgängeskrets och bland annat hans vän och operasångerskan Malena Ernman spred den och hashtagen #dåhadejagintefunnitshär tog fart.

– Sedan började efterfrågningarna trilla in. Jag har gjort massa bilder till folk i photoshop, säger Fredrik.

Snart hakade politiker från både höger och vänster på och gjorde egna bilder.

– Den här kampanjen är inte politisk egentligen. Jag hade gjort samma sak även om det var Moderaterna eller Vänsterpartiet hade kampanjat som SD gör.

– Den här kampanjen är mitt sätt att visa digitalt civilkurage. 

Jobbat dag och natt

Till vardags är Fredrik Creative director på en webbyrå och när han bestämde sig för att göra en hemsida där folk skulle kunna skapa bilder själva vände han sig till dem för hjälp.

– Jag visste att alla har fullt upp, så jag frågade om någon kunde tänka sig att hjälpa mig.

Sedan dess har de suttit dag och natt och jobbat på hemsidan dahadejagintefunnitshar.se, som lanserades under torsdagen.

– Den brakade samman imorse då den helt enkelt blev överbelastad, säger Fredrik och berättar att de redan har haft 37 000 unika besökare.

Hur känns det att det här blir så stort med två dagar kvar till valet?

– Jag hade faktiskt inte planerat det och man vet ju heller aldrig om något kommer börja spridas eller inte, säger Fredrik men menar också att det känns bra:

– Det är för jävigt att säga till folk att "du är oönskad", det är empatilöst och knäppt, säger Fredrik och hänvisar till SD:s slogan.

Se folks bilder i bildspelet ovan och gör din egen bild här.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!