Mercedes
Mercedes ska satsa på billiga bilar - Foto: Mercedes-Benz

Mercedes svänger: Ska satsa på billiga bilar

Två år sedan sade Mercedes att man primärt skulle satsa på dyra lyxbilar, men nu vänder man på klacken och prioriterar billigare modeller.


År 2022 presenterade Mercedes in “Economies of Desire”-strategi, som handlade om att man framöver primärt skulle satsa på dyra lyxmodeller.

Dyrare bilar är mer lönsamma per fordon och man riktade därför hela 75 procent av utvecklingsbudgeten mot sina dyraste modeller, exempelvis SL, S-klass och G-klass, samt AMG- och Maybach-märkena.

Enligt Automotive News finns det nu tecken på att man håller på att tänka om.

Folksamling attackerar självkörande bil – med fyrverkerier

Volym över lönsamhet

På en konferens med amerikanska Mercedes-handlare har man enligt uppgift meddelat att fokus under 2024 kommer att skifta till billigare modeller för att driva försäljning.

Enligt en handlare som deltog på konferensen hade en Mercedes-chef meddelat att “förra året handlade om lönsamhet, detta år handlar om försäljningstillväxt”.

Planen handlar om att öka utbudet av bensin- och hybridbilar, och förlita sig på volymmodeller som C-klass och E-klass, tillsammans med suv-motsvarigheterna GLC och GLE.

Porsche, Audi och Bentley portas från USA – för tvångsarbete

En ny verklighet

Under 2024 ska Mercedes även visa upp ersättaren till instegsmodellen CLA, men försäljningen väntas inte dra i gång förrän under 2025.

Konceptbilen som ligger till grund för modellen visades redan förra året. Bilen är en elbil i grunden, men är även förberedd för förbränningsmotorer.

Sedan Mercedes lanserade sin gamla strategi år 2022 har bilmarknaden förändrats rejält. Då innebar problem i leveranskedjorna att antalet bilar man kunde producera var begränsad.

Dessa förhållanden, kombinerat med låga räntor, lämpade sig bra för att bygga ett lägre antal dyrare, mer lönsamma bilar. När leveransproblemen nu är lösta samtidigt som räntorna har stigit är situationen däremot en annan.

Elbilen som tappat mest i värde – Audi och Nissan i botten

Får stöd av Mercedes-handlare

En Mercedes-handlare som Automotive News pratat med ställer sig bakom den nya strategin.

Han säger sig hellre ha instegsfordon som säljs inom 30 dagar och genererar en liten vinst, än att lagerföra elbilar för 100 000 dollar som blir stående i ett halvår och blir en förlustaffär.

En rimlig åsikt, kan man tycka.

Teslas hemlighet: Tjänar miljarder på andra biltillverkare

Bil