Många nya bilar som säljs i Sverige når inte upp till fem stjärnor i Folksams sammanställning av bilmodellernas krockskydd.
Många nya bilar som säljs i Sverige når inte upp till fem stjärnor i Folksams sammanställning av bilmodellernas krockskydd. - Foto: Johan Nilsson/TT

Många nya bilar säljs med dåligt krockskydd – ökar riskerna vid olycka

Många nya bilar ute i handeln når inte upp till fem stjärnor i Folksams sammanställning av bilmodellernas krockskydd. Trafiksäkerhetsforskaren Anders Ydenius säger att säkerhetsbristerna ökar risken för medicinsk invaliditet vid en olycka.


Fakta: Folksams sammanställning

Försäkringsbolaget Folksam har sammanställt hur många bilmodeller i nybilshandeln som inte får fem av fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.

Av 23 bilmodeller som inte når upp till toppbetyget 5 stjärnor finns 13 modeller med 4 stjärnor, 6 med 3 stjärnor, 1 med 2 stjärnor, 2 med 1 stjärna och 1 med 0 stjärnor.

Källa: Folksam

23 bilmodeller som säljs som nya i Sverige når inte upp till fem av fem stjärnor i det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP:s krocktester, enligt försäkringsbolaget Folksams årliga sammanställning.

— Vår undersökning visar att det fortfarande finns relativt många bilmodeller i nybilshandeln som inte når upp till fem stjärnor i krockskyddskategorin. Det är förvånande, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Förhöjda krockvärden

Han säger att det kan vara lätt för vanliga konsumenter att tro att alla nya bilmodeller är ungefär lika säkra.

— Men även om säkerhetskraven ökar och bilar blir generellt bättre, finns det ändå en faktisk skillnad om man tittar på verkliga olyckor mellan bilmodeller med fem stjärnor och de som har färre, säger Ydenius.

Risken för att dö eller drabbas av tioprocentig medicinsk invaliditet ökar med 20 procent vid en krock i en bil med fyra stjärnor jämfört med en bil med fem, enligt Ydenius.

"Paniksälj inte bilen"

Han tycker att det är viktigt att välja en bilmodell med fem stjärnor vid köp av bil. Helst ska modellen ha testats under de senaste åren, eftersom Euro NCAP successivt skärper kraven på krocksäkerhet.

Bland bilarna som pekas ut i sammanställningen finns både europeiska, amerikanska och asiatiska tillverkare. Ydenius tipsar bilkonsumenter att ta del av Euro NCAP:s tester på dess sajt.

— Det är viktigt att göra ett bra val vid köp av en ny bil. Jag tycker inte att det är nödvändigt att paniksälja sin bil om den bara har fyra stjärnor, men möjligen överväga byte om den har färre än fyra stjärnor.

TT
/