Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
1325
reaktioner idag

Moderaterna anklagas för rasistisk reklam: "Riktigt sunkigt"

M sprider sitt budskap med hjälp av solskyddsfaktor – och texten "skyddar dig mot att bli röd eller brun". Problematiskt, menar många.

Paula Dalhberg, som driver Facebook-sidan Vardagsrasismen anser att Moderaternas skämt är omedveten rasism.

Redan 2014 hade Moderaterna samma kampanj, men då saknades ordet "brun" från paketen.

Såhär kommenterar många upprörda personer på Paulas inlägg.

En annan menar dock att hon är lättkränkt.

"Det glöms bort att det sker på bekostnad av en ganska stor del av Sveriges befolkning eftersom vi som inte är vita fortfarande inte ses som en naturlig del av Sverige", säger hon.

Moderaterna har delat ut paket med solskyddsfaktor i, där det går att läsa budskapet: "Skyddar dig mot att bli röd eller brun". Texten är en ordvits, och syftar förstås till andra politiska färger än den blå – men samhällsdebattören Paula Dalhberg menar att det rör sig om en omedveten rasism.

– Rasism mot de med brun hy är vardagsmat även om många tror att det är på väg bort. Detta blir ett utslag av vithetsnorm, det vill säga den omedvetna föreställningen att "alla" är vita och att "alla" därför skall kunna känna igen sig i kampanjen och fnissa åt skämtet, säger hon till Nyheter24.

Paula menar alltså att skämtet förutsätter att mottagaren är vit, och att Moderaterna på så vis antar att hela väljarbasen utgörs av vita svenskar.

– Det glöms bort att det sker på bekostnad av en ganska stor del av Sveriges befolkning eftersom vi som inte är vita fortfarande inte ses som en naturlig del av Sverige, säger hon.

Moderaterna är dock av en annan åsikt, och menar tvärtom att tanken är att bekämpa rasism.

– Det är självklart tråkigt om någon tagit illa vid sig av budskapet. Det är tänkt som en humoristisk kampanj där röd och brun ska ses i ett politiskt sammanhang, att vi är emot extrema ideologier både från extremhögern och vänstern, skriver Hampus Knutsson, kommunikationschef för Moderaterna, i ett sms.

Redan 2014 figurerade en liknande reklamkampanj, men då saknades tillägget "brun". Denna bild lades upp på internetforumet Reddit för tre år sedan:

Solskyddstub, bild från 2014Reddit

Det är många på Facebook som reagerat starkt på Moderaternas reklamkampanj, och här följer ett axplock av upprörda kommentarer:

Kommentarer på FacebookSkärmdump

Samtidigt är det andra som menar att de som anser reklamen vara rasistisk är lättkränkta. En kille kommenterar Paula Dahlbergs inlägg med en bild med rubriken "lättkränkthetsrapport", avsedd att skämta bort kritiken mot Moderaterna som just lättkränkthet.

"Så överraskad att samtliga som gillat denna är vita", skriver då en annan person.

LättkränkthetsrapportSkärmdump

Till Nyheter24 säger Paula Dahlberg att hon inte tror att skämtet från Moderaternas sida är medvetet rasistiskt, utan mest ett tecken på omedvetenhet.

– Jag tror inte alls det är medvetet, utan ett utslag av okunskap och att en helt enkelt inte tänkt igenom kampanjen ett varv extra och funderar över vilka konnotationer det ger att koppla brun/röd hudfärg till något dåligt.

Men måste alla kunna skratta åt skämtet? Vad blir resultatet i praktiken av att personer med annan hudfärg än vit inte kan ta del av just det här budskapet?

– Nej alla måste inte kunna skratta åt alla skämt, men i detta faller spär det på redan befintliga fördomar om att brun hy är lite mindre bra. Resultatet blir ett exkluderande och alienerande av en stor väljargrupp som både direkt och indirekt pekas ut som oviktig för Moderaternas kampanj.

Moderaterna menar dock att rasism inte hör hemma i partiet.

– I vårt Sverige spelar det inte någon roll varifrån du kommer eller hur du ser ut utan vart du är påväg. Självklart är vi mot rasism och för allas lika värde, skriver Hampus Knutsson i sitt sms.

Hur ser ni på kritiken att reklamen inte går att ta del av om man har en annan hudfärg än vit?

– Jag tror att man oavsett hudfärg kan ta till sig av texten eftersom den anspelar på vad rött och brunt står för i ett politiskt sammanhang, kommunism och nazism. Men har någon tagit illa vid sig är jag den förste att be om ursäkt och vi ska ta det till oss för framtiden.

Mer: Se filmen som visar att vardagsrasismen finns

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på omvärlden – både från Google Play och App Store.

Var reklamen rasistisk?

Mer:

Jag kritiserade Sverigedemokraterna – Moderaterna tystade mig