Riksidrottsförbundet och Sisu Idrottsutbildarna vill sätta ljus på hur barn och ungdomar kan tävla på rätt sätt. Arkivbild.
Riksidrottsförbundet och Sisu Idrottsutbildarna vill sätta ljus på hur barn och ungdomar kan tävla på rätt sätt. Arkivbild. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Trots debatten: barn tävlar allt mer

Borttagna tabeller och serier har väckt debatt de senaste åren. Landets ideella ledare ska nu utbildas om hur barn och ungdomar kan tävla på rätt sätt. Många barn vill och ska få tävla, men det ska vara roligt, säger Malin Träff på Riksidrottsförbundet (RF).


Fakta: Glädje som riktlinje

Riksidrottsförbundet har dragit upp fem huvudsakliga riktlinjer för barn- och ungdomsidrott: trygghet, delaktighet, glädje, allsidighet och hälsa.

Glädje handlar om att främja aspekterna inre drivkraft och inflytande. Tävlingsmomentet ses som en metod för att främja dessa aspekter, men det ska bygga på barns och ungdomars positiva upplevelser av tävlandet. Det är det som ska forma framtidens tävlingssystem och tävlingsbestämmelser, skriver RF.

Fokus ska vara på jämna matcher och jämnt tävlingsmotstånd snarare än kortsiktiga resultat. Idrottsmiljöerna ska tillåta misslyckanden och motgångar. Barn och unga ska inte skuldbeläggas, bestraffas eller kontrolleras.

Källa: Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott

RF och Sisu Idrottsutbildarna har tagit fram ett utbildningsmaterial som ska ge ideella ledare i föreningar förutsättningar för gruppdiskussioner om vad som är tävling på rätt sätt för barn och ungdomar.

— Vi får en hel del frågor om det och vi ser att det finns en mix av missförstånd och okunskap som står i vägen för den förändring vi vill se inom barn- och ungdomsidrotten, säger Malin Träff, talesperson för barn- och ungdomsidrott på RF.

"Tävlar mer i dag"

Det senaste årtiondet har i stort sett alla idrottsförbund i Sverige gjort någon form av strukturell förändring av sin tävlings- och träningsverksamhet för barn och unga, uppger Träff.

Det handlar inte enbart om att – som är fallet inom exempelvis Stockholms fotbollförbund – ta bort serier och tabeller upp till och med tolv års ålder.

— Inom lag- och bollidrotter har man gjort mindre planer, färre spelare på plan och kanske lägre nät. Med det får man fler passningar och fler skott, mer aktivitet för barnen, säger Malin Träff.

Inom individuella idrotter kan det handla om att barn tävlar flera gånger under en och samma tävling.

— Man får höra att barn inte får tävla längre, men jag skulle säga att vi tävlar mer i dag än för tio år sedan. Däremot sker det på andra sätt, säger Malin Träff.

"Tävla just i stunden"

Det handlar om en beteendeförändring hos ledarna, säger hon.

— Bra tävlingsverksamhet är viktig och central, men den ska vara rolig och bidra till långsiktig utveckling. Dålig tävlingsverksamhet fokuserar på kortsiktiga resultat.

Det handlar inte om att barn ska springa runt och skratta hela tiden. Forskning visar att barn och unga har ungefär samma syn på vad som är roligt med tävlandet.

— Man tycker att det är roligt att få kämpa, utmanas, vara nervös och få känslor av att både ha vunnit och förlorat. Och att man gör allt det där tillsammans. Många barn upplever att det är väldigt kul, om man bara får tävla just i stunden, säger Malin Träff.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!