Wilhelm Douglas och Anders Ydstedt, från Kungliga Automobil Klubben, skriver om bilens framtid.
1 av 4
Wilhelm Douglas och Anders Ydstedt, från Kungliga Automobil Klubben, skriver om bilens framtid. - Foto: Privat/Privat/NTB scanpix
2 av 4
- Foto: NTB scanpix
Wilhelm Douglas
3 av 4
Wilhelm Douglas - Foto: Privat
Anders Ydstedt
4 av 4
Anders Ydstedt - Foto: Privat

KAK: Att unga inte vill äga bil är bara en myt

Kungliga Automobil Klubben: "Vi har inte råd att göra misstaget att utifrån feltänkta utopier planera bort den privata bilismen."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I framtiden kommer det behövas mer av alla former av resande och transporter. Kollektivtrafik, tåg, cykel och gångtrafik i alla ära, allting behövs, men man kan inte bortse ifrån att åtta av tio resor sker med bil och hela nio av tio med vägtrafik i dagsläget. 

I Sverige såldes rekordmånga bilar 2016 (372 318 stycken). Samtidigt pågår det något av ett paradigmskifte inom bilismen. Fordonen blir allt renare, tystare och säkrare. Snart kanske de även kan köra själva. 

Numera hörs ofta röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin egen bil i framtiden. Särskilt unga personer förutsätts inte vilja äga bil. Därför planerar Sveriges kommuner och staten för minskad bilism. 

De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna. Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. 

Kungliga Automobil Klubben (KAK) frågade därför genom en Skop-undersökning svenska folket om hur de vill äga bil? I gruppen 18-34 år svarade endast 13 procent att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 7 procent att de föredra leasing, 5 procent vill använda sig av bilpool och 7 procent vill hyra vid behov. 

Men de allra flesta, hela 68 procent, vill äga sin egen bil. Samma mönster finns inom i stort sett alla grupper, även i storstäderna. Bland kvinnorna vill 83 procent äga sin egen bil generellt sett, att jämföra med 74 procent bland männen. 

Det går naturligtvis att tvinga människor till andra beteenden. Kanske skulle samhället motarbeta privata kök och premiera de som går på restaurang istället? Det skulle frigöra yta och öppna för mer bostadsbyggande i städerna, samtidigt som restaurangnäringen skulle gynnas. Men det är naturligtvis inget rationellt alternativ. 

De allra flesta vill ha ett eget kök och en egen bil, även om de bara används vissa timmar på dygnet. KAK vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare i Sverige: lyssna till den unga generationen och planera för framtidens bilism. 

Gärna mer kollektivtrafik, tåg och cykelvägar, men bilen måste också ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt. Infrastruktur är en säker framtidsinvestering. Vi har inte råd att göra misstaget att utifrån feltänkta utopier planera bort den privata bilismen. Låt även unga äga och köra bil i framtiden.

Anders Ydstedt,
ordförande, Expertrådet, KAK

Wilhelm Douglas,
generalsekreterare, KAK

Bil
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.