Sofia Sapan
14-åriga Sofia tycker att straffet för rattfylla borde bli strängare - Foto: Privat/TT

Sofia, 14: Hur många olyckor krävs för att ni ska köra nyktra?

"Varje timme görs över 500 onyktra resor genom landet, men hur kommer det sig att folket kör när de har druckit och är alkoholpåverkade? Vet de inte om konsekvenserna?"


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Under bara det senaste året har det skett ca 75 dödsolyckor orsakade av rattfylleri. Det har gjort att många personer känner sig väldigt oroliga och uppskrämda. Andelen rattfylleri har de senaste åren dessutom ökat, både i Sverige och i många andra länder i Europa.

Personerna som begår rattfylleri får ofta ett milt straff som bara varar i några månader, om ens det. Risken är att personen inte inser att det skulle kunna ske en olycka och att individen fortsätter med samma misstag. Varje timme görs över 500 onyktra resor genom landet, men hur kommer det sig att folket kör när de har druckit och är alkoholpåverkade? Vet de inte om konsekvenserna? 

Eller vet de precis konsekvenserna och dess kortvariga straff och utnyttjar det faktum att de kanske inte kommer bli straffade? Allt fler år går med hundratals olyckor. Hur många fler olyckor ska det krävas för att de ansvariga faktiskt ska ta sitt ansvar och köra nyktra? 

I Sverige är gränsen 0,2 promille, men skulle det hjälpa att sänkta promillevärdet till 0? I Rumänien är promillevärdet 0, men det är fortfarande det näst farligaste landet inom trafiken i Europa. Och fast att promillevärdet är högre i Sverige än i Rumänien är Sverige ändå Europas näst säkraste land inom trafiken. Men kan man verkligen jämföra två helt olika länder? 

Personer som kör i Sverige kanske förstår bättre och ser allvarligare på situationen om man får straff enklare. De kanske också inser hur allvarligt det är. I en olycka skulle en sekund kunna förändra allt, men den sekunden kommer inte vara till nytta ifall man är berusad och har försämrad reaktionsförmåga.

Min slutsats är att det blir säkrast för oss alla ifall straffet blir strängare så alla inser vilken kraftig betydelse det har att köra nykter. 

Då skulle antalet trafikolyckor sänkas och människor skulle kunna känna sig ännu mer trygga.

Sofia Sapan

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.