Stefan Löfven besöker biltillverkaren Geely
Kurdo Baksi menar att vi har makt att inte köpa produkter som förstärker diktaturer. - Foto: Privat/TT

Kurdo Baksi: "Geelys Volvo urholkar svenska värderingar"

Kurdo Baksi: "Vi ska inte köpa Geelys Volvo-produkter oavsett hur mycket Zlatan talar om sina framgångar i den påkostade ”Made by Sweden” reklamen.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Ingen kan ha missat Volvo-reklamen där det svenska varumärket och fotbollslegenden Zlatan Ibrahimovic medverkar. Trots att det kinesiska fordonskoncernen Geely äger hela Volvo Cars personbilar och är störste ägaren i AB Volvo står det ”Made by Sweden” i reklamen. Volvos ägare är smarta: att säga att Volvo-bilarna produceras i Kina ökar inte försäljningen. De kinesiska ägarna vet att Volvo betyder Sverige. Man utnyttjar helt enkelt Volvos, Zlatans och Sveriges goda rykten.

Sedan jag såg den där ”Made by Sweden” – reklamen har en tanke skavt mig. Granskar vi noggrant en köpare ur etisk synpunkt när vi säljer våra nationalklenoder? Borde det inte vara självklart? 
Nej, det är det inte. Med facit i hand kan jag nu konstatera att Volvos tidigare ägare inte alls brytt sig om hos vem deras varumärke hamnat. Det enda man bryr sig om är pengar.

Ett par Google-sökningar på Geely och dess ägare Li Shufu kan man på några få minuter konstatera följande: Li Shufu står mycket nära den despotiske kinesiske presidenten Xi Jinping, som endast vill lyssna på sin egen röst. Xi Jinping tolererar inte att det riktas minsta kritik mot honom eller landet Kina. Han styr Kina med järnhand och har inlett den största jakten på intellektuella sedan kulturrevolutionen.

Den kinesiske presidenten är så egenkär att han nu ändrat grundlagen för att kunna styra Kina tills han lämnar planeten fysiskt. Xi Jinping hatar så mycket yttrandefrihet att han utomrättsligt beställer kidnappningar av meningsmotståndare, oavsett var de befinner sig i världen.

Under de senaste åren har vi sett även icke-kinesiska medborgare drabbas av Xi Jinpings hat, vrede och maktdemonstrationer. Vår svenske medborgare, förläggaren Gui Minhai har fått bli ett exempel på hur det kan komma att gå för allt fler svenskar i takt med att kinesiska bolag – som delar Xis imperialistiska intressen – köper upp mer och mer av svensk infrastruktur och näringsliv. 

Den 17 oktober 2015 kidnappade kinesiska myndigheter Gui under en semesterresa i Thailand och förde honom till Kina för att han publicerade regimkritiska böcker i Hong Kong. I två år isolerades han från omvärlden utan advokat, rättegång och åtalspunkter.

Exakt två år senare ”frigavs” Minhai och hölls under uppsikt i en bostad i staden Ningbo utan möjlighet att lämna Kina trots att han endast är svensk medborgare. Inte nog med det. Tre månader efter ”frigivningen” kidnappade drygt tio civilklädda regimagenter Gui igen på ett tåg mot Beijing, framför ögonen på svenska diplomater. Sedan dess har den kinesiska diktaturen tvingat Gui Minhai att framträda i statlig tv och fördöma Sverige, sannolikt ifrån ett av de många hemliga underjordiska fängelserna i Kina.

Gui Minhais svåra situation visar att respekten för de mänskliga rättigheterna i Kina är noll. Såväl företag som enskilda konsumenter blundar för verkligheten.

Vad många glömmer bort är att vi alla har ett etiskt ansvar och konsumentmakt. Vi har makt att inte köpa produkter som förstärker diktaturer. Vi har makt att nobba produkter från säljare som frotterar sig med makthavare i Kina.

Geely är ett sådant företag. Därför ska vi inte köpa Geelys Volvo-produkter oavsett hur mycket Zlatan talar om sina framgångar i den påkostade ”Made by Sweden”- reklamen. Annars riskerar vi att urholka de värderingar som ju förknippas med varumärket Sverige. Det är dags för oss som konsumenter att ta vårt etiska ansvar och ta ställning för vilken symbolik vårt land ska förknippas med.

Kurdo Baksi,
Samhällsdebattör och författare

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.