Det finns en möjlighet många missar.
Det finns en möjlighet många missar. - Foto: Fredrik Sandberg/TT och Tomas Oneborg/SvD/TT

Ica-anställd: Här är möjligheten många missar i butiken

Har du någon gång råkat köpa frukt som visat sig vara dålig eller bröd som du inte upplever smakar som det brukar hos Ica? Då finns det en möjlighet som många inte har koll på.
– Folk tänker inte på det, säger Olivia, som jobbar i en Ica-butik, till Nyheter24.


Frukt, grönsaker, bröd, mejeriprodukter och kött är så kallade färskvaror och har alltså begränsad hållbarhet. 

Det innebär att de kan vara känsliga och att man, om man har otur, kan råka få med sig exempelvis ett nät clementiner eller en bit färsk fisk som inte smakar som de ska. 

Men om du då handlat på Ica finns det en möjlighet som många kunder missar att utnyttja, enligt Olivia, som jobbar i en Ica-butik i södra Sverige och som egentligen heter någonting annat.

– Vi har en färskvarugaranti. Folk tänker inte på det för det mesta, säger hon till Nyheter24.

Läs här vad Olivia anser är det värsta en kund kan göra i kassan är.

Ica-anställd: "Dubbla beloppet tillbaka"

Vad innebär då färskvarugarantin hos Ica? Olivia förklarar:

– Så länge du har ditt kvitto och varan med dig kan du få det dubbla beloppet tillbaka. Det räcker med att du märker att någon grönsak visat sig vara möglig eller att det du köpt smakar konstigt, säger hon till Nyheter24, men betonar också att det inte går att komma "flera veckor" efter köpet och hänvisa till garantin.

Alla Ica-butiker erbjuder heller inte färskvarugaranti, utan det är upp till enskilda Ica-handlare att ta beslut om garantin. Kanske är det därför värt att fråga i kassan nästa gång du handlar?

Här kan du läsa vad många kunder missar på Systembolaget.

Ica
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!