Konsumentverket genomför ny en stor granskning av tio olika onlinebutiker.
Konsumentverket genomför ny en stor granskning av tio olika onlinebutiker. - Foto: Fredrik Sandberg/TT & Jon Willén/TT

10 onlinebutiker som vilseleder kunderna granskas: "Brister"

Onlinehandeln omsätter enorma belopp. Men trots smidigheten är det inte alltid lika säkert att handla via internet. Nu granskar Konsumentverket tio onlinebutiker som har flera stora brister.


Att handla varor på internet har blivit enormt populärt de senaste åren. Samtidigt som antalet fysiska butiker i stor utsträckning minskar har onlinehandeln ökat markant. 

Enligt Svensk Handels e-handelsindikator uppmättes en omsättning inom svensk e-handel till hisnande 144 miljarder kronor under 2023. 

Men att handla online behöver nödvändigtvis inte alltid vara tryggt och säkert, även om du säkerligen ofta omger dig av köpskydd via kortutgivare och banker. Trots det finns det alltid en risk för att utsättas problem i olika former. 

Stressen på Postnord fick Klara, 20, att krascha: ”Glömde allt”

2023 drog onlinehandeln in 144 miljarder kronor. Foto: Marcus Ericsson/TT

Konsumentverket: Granskar tio onlinebutiker

Med bakgrund av den anledningen har nu Konsumentverket inlett en stor omfattande granskning av tio webbplatser med flera allvarliga brister.

Enligt myndigheten finns det flera oklarheter och brister i hemsidornas uppbyggnad. Synonymt för dem är att de använder sig av en affärsmodell där det framstår som att du handlar från en svensk butik med varor i ett svenskt lager – men där varorna egentligen tillverkas och skickas från utlandet.

– Det här kallas dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna tills oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa i ett pressmeddelande.

Dropshipping – laglig men lurig handel

Därför granskar Konsumentverket bolagen

Ett av de stora problemen man upptäckt i och med att antalet anmälningar ökat är att de produkter kunder beställt inte motsvarat det som marknadsförts av webbplatserna. Därtill har returprocesser och reklamation varit otydliga där kunder även informerats om att returer bekostas på egen hand.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget. 

Nu ska myndigheten granska onlinebutikerna, där de allvarligaste delarna berör:

  • Marknadsföring av produkter som inte stämmer överens med levererade produkter.
  • Leveranser av produkter som inte faller inom ramen för den angivna leveranstiden.
  • Bristande kontaktinformation.
  • Bristande information om varifrån varorna skickas.
  • Bristande returinformation som bland annat berör reklamation och ångerrätt.

Då får du inte tillbaka pengarna om du luras av bedragare

Nu granskar Konsumentverket bland annat returinformation. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Här är 10 hemsidor Konsumentverket granskar

  1. prestigefashion.se
  2. gym-power.se
  3. furstockholm.se
  4. nordisktsken.se
  5. femmeform.se
  6. broderingstudio.se
  7. hemmaval.se
  8. sverigeklyven.se
  9. merley.se
  10. compassnature.se

Sälja second hand? Så mycket av dina pengar tar sidorna

/
/