Är flygskatten för hög?
Grön Ungdom skriver om flygskatten och vikten av att ha en radikal klimatpolitik. - Foto: Privat & TT

Grön Ungdom: "Kräv radikal klimatpolitik – flygskatten är för mesig"

Grön Ungdom: "Om högern ska ha en chans mot oss i klimatfrågan i valet är det dags att komma med i matchen och utmana med sina bästa förslag"


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Högerns argument mot flygskatt som de fått direkt av flyglobbyn är minst sagt uttjatade. Hur kan man brinna så mycket för att man obehindrat ska få fortsätta förstöra jordens klimat utan att betala någon skatt över huvud taget? 

Sveriges medborgare är mer ansvarsfulla: de flesta, även bland centerväljare, tycker flygskatten är bra. (48 procent är positiva jämfört med 33 procent som är negativa, enligt SvD och Sifo) 

Det är rimligt att flyget inte längre är det enda transportslaget som är helt skattebefriat. Men det finns en dålig sak med flygskatten: den är för mesig. 

Flygskatten är långt ifrån nog för att minska flygets utsläpp tillräckligt. Det är ett bra första steg, men vi behöver en radikalare klimatpolitik om vi menar allvar med att rädda världen. 

Flygskatten borde indexeras, alltså höjas automatiskt varje år i takt med inflationen. Annars tappar den automatiskt effekt varje år och blir mindre och mindre kraftfull i förhållande till resten av ekonomin. 

Klimatskatter måste alltid öka över tid för att inte förlora sin funktion i så kallade rekyleffekter. Bensinskatten indexeras, och det är rimligt att flygskatten gör det också. Annars får vi bara en kortsiktig minskning av flygning, som över några år ökar tillbaka till samma nivå igen. 

Flygbolag måste tvingas redovisa sina utsläpp vid biljettköp. Högerns religösa tro på teknikutveckling och marknadskrafter blir rent ut sagt puckade om konsumenter, som idag, har en helt omöjligt uppgift i att ta reda på vad ens flygresa faktiskt innebär för klimatet och kunna jämföra det med alternativa resesätt. 

Att göra klimatsmarta val är raketforskning idag, och då är det helt omöjligt att räkna med att någon som helst konsumentmakt kan driva på en teknikutveckling hos flygbolagen. Idag får alla redovisa sina utsläpp, men väljer att inte göra det. Det är tydligt att vi behöver tvingande lagstiftning. 

Inför trängselavgifter på start- och landning. Vill man pendel-flyga och alltid flyga på de mest populära tidpunkterna borde det finnas mekanismer för det ska kosta mer. Det skulle göra att många av de mest onödiga flygningarna också blir de dyraste. Dessutom gör det att vi inte behöver bygga nya flygplatser eller bygga ut befintliga. Det är viktigt, för är det något vi vet så är det att mer flygplatser leder till mer flygande - oavsett om de är lönsamma eller inte. 

De flesta regionala flygplatser går runt med hjälp av kommunernas pengar. För många flygplatser leder alltså till att kommuner börjar sponsra klimatvidriga flygresor. Det är motsatsen mot principen om att den som förstör planeten ska betala för sig. 

De här förslagen lägger vi till Miljöpartiets valmanifest. Om högern ska ha en chans mot oss i klimatfrågan i valet är det dags att komma med i matchen och utmana med sina bästa förslag för att minska flygets klimatpåverkan istället för att lägga all sin energi på att motarbeta den inte alls så radikala flygskatten. 

Hanna Lidström,
Språkrör Grön Ungdom

Elon Wissing,
Kongressombud Grön Ungdom

Rebecka Forsberg,
Kongressombud Grön Ungdom


/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Vad tycker du om flygskatten?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.